۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

كميته‌هاي حقيقت ياب و برخي زواياي مبهم فروريزي پلاسكو از نظر افكار عمومي

سايت يورونيوز ۱۰/۱۱/۹۵ : « با گذشت ۱۰ روز از آتش سوزي و فروريزي ساختمان پلاسكو، هم‌چنان پرسشهاي متعددي در مورد چرايي و چگونگي اين فاجعه براي افكار عمومي بدون پاسخ مانده و شايد به همين دليل است كه انواع كميسيونها و كميته‌ها براي بررسي دقيق ابعاد حادثه شكل گرفته است.

روز يكشنبه ۱۰ بهمن‌ماه حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران يك هيات ويژه ۱۰ نفره را براي تهيه يك گزارش ملي در مورد اين حادثه مأمور كرد..... و قرار است حداكثر ظرف ۲ ماه گزارش تهيه و ارائه شود ....هم‌چنين روز يكشنبه ۱۵ تن از اعضاي شوراي شهر تهران طرحي دو فوريتي را براي تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب در مورد حادثه پلاسكو ارائه كرد. احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر در مورد وظيفه اين كميته گفت با وجود اختلاف بين منابع اطلاعاتي و رواج شايعات مختلف، براي مشخص شدن زمينه‌سازيهاي فاجعه و قصورها و تقصيرها به منظور آگاهي بخشي عمومي و ارائه تصويري جامع از آن كميته حقيقت‌ياب تشكيل مي‌شود تا ظرف مدت يك ماه با سرعت و دقت كافي، گزارش‌هاي لازم را ارائه دهد. يكي از مسائل مبهم كه برخي شاهدان حادثه نيز بر آن انگشت گذاشته‌اند، رابطه بين دو اتفاق جدا از هم در زمان حادثه يعني آتش سوزي در طبقات بالا ازيكسو و سپس انفجار در طبقات پايين از سوي ديگر است.
....يكي از كسبه پاساژ پلاسكو روز يكشنبه در اين زمينه به خبرگزاري ايسنا مي‌گويد: سؤالي كه بايد بپرسم اين است كه چگونه آتش‌سوزي در طبقات ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ صورت مي‌گيرد اما انفجار در طبقه سوم رخ مي‌دهد و پس از آن ساختمان به‌طور كامل فرو مي‌ريزد؟ اميدوارم كه به‌صورت شفاف جواب اين پرسش داده شود؟ به گزارش انتخاب، احمد مسجد جامعي در مورد اظهارنظر برخي مسئولان مبني بر اينكه وجود منبع گازوئيل‌ در بالاي ساختمان و انفجار آن باعث ريزش ساختمان شده گفته است: منبع گازوئيل در طبقه زير زمين بوده و به نظر مي‌رسد اينكه در خبرها مي‌گويند در قسمت بالايي ساختمان منبع گازوئيل وجود داشته براي آن است كه بگويند اهالي ساختمان بي‌احتياطي كرده و طبق معمول تقصير را به گردن مردم بيندازند.
ابهام يا پرسش ديگر، دليل عدم استفاده از هليكوپتر براي خاموش كردن حريق پلاسكو است. ..../  نكته ديگر، خبر دريافت سيگنال‌هايي از آتش نشانان در داخل ساختمان در روزهاي اول مبني بر زنده بودن آنها است كه برخي همكاران آنها در گفتگو با رسانه‌ها آن را تاييد كردند اما توسط برخي مسئولان به شدت تكذيب شد. هم‌چنين محدود كردن شديد حضور خبرنگاران و عكس برداري آنها از محل، از ديگر نكات مورد پرسش و اعتراض خبرنگاران در طول روزهاي آواربرداري بود