۱۴۰۱ فروردین ۱۸, پنجشنبه

نگرانی دموکرات‌های کنگره آمریکا از احیای «برجام»


گزارش‌ها مبنی بر تسلیم شدن دولت بایدن به درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی باعث نگرانی شده است

جمعی از قانونگذاران دموکرات کنگره ایالات متحده علیه احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» موضع گرفتند و گفتند که این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد.

به گزارش «فوروارد»، پانزده عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده طی کنفرانسی خبری جلوی ساختمان کنگره آمریکا که روز چهارشنبه ۶ آوریل برگزار شد، نگرانی خود را بابت احیای توافق هسته‌ای با ایران بیان کردند.

این کنفرانس توسط جاش گاتهایمر، نماینده دموکرات میانه‌روی نیوجرسی و رئیس گروه دوحزبی «حل مشکلات مجلس نمایندگان»، و الین لوریا، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا سازماندهی شد.

هر دوی آنها پس از انعقاد توافق هسته‌ای 2015 به عضویت کنگره انتخاب شدند، و بعدا از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پس از خروج ایالات متحده از این توافق حمایت کردند.

گاتهایمر و لوریا به همراه دوازده نماینده دموکرات دیگر ماه گذشته نامه‌ای به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نوشتند و از آن خواستند تا به نگرانی‌های آنها درباره احیای توافق با ایران پاسخ دهد.

به گفته «فوروارد»، گزارش‌های اخیر مبنی بر «تسلیم شدن» دولت بایدن به درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امورخارجه آمریکا باعث نگرانی قانونگذاران آمریکایی شده است.

ریچی تورس، نماینده دموکرات نیویورک، در این باره گفت که با لغو تحریم‌ها علیه ایران مخالف است، زیرا احیای برجام برنامه هسته‌ای ایران را کند می‌کند، اما متوقف نمی‌کند.

به نظر این نماینده نیویورک، اکثریت نمایندگان مجلس و سنا در صورت به رای‌ گذاشته شدن توافق جدید با آن مخالفت خواهند کرد. او تاکید کرد: «به گمان من مخالفت دوحزبی در این باره قطعی است.»

تورس در نهایت گفت: «نگران چرخه بی‌پایانی هستم که طی آن یک رئیس‌جمهور دموکرات توافقی با ایران امضا کند و به دنبال آن یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه توافق را پاره کند. ما باید به توافقی برسیم که بتواند در گذار زمان پایدار بماند.»