۱۴۰۱ فروردین ۱۸, پنجشنبه

اوکراین خواستار دریافت سلاح‌های پیشرفته از ناتو شد


کمیسیون اروپا  خواستار تلاش‌ هماهنگ کشورهای اروپایی  برای تحقیق در ارتکاب جنابات جنگی در اوکراین شده است

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از کشورهای عضو پیمان ناتو خواست ارتش کشورش را به تمام سلاح‌های پیشرفته و مورد نیاز مسلح کنند.

کولبا، پنج‌شنبه، 7 آوریل، پس از حضور در نشست وزرای خارجه عضو ناتو در بروکسل گفت: «حضورم در این نشست برای درخواست سه موضوع مهم از ناتو است، اسلحه، اسلحه و اسلحه.»

او ادامه داد که «هر چه زودتر به سلاح دست بیابیم، انسان‌های بیشتری از مرگ نجات یافته و شاهد ویرانی‌های کمتری در اوکراین خواهیم بود.»

وی از اعضای ناتو خواست که در ارسال سلاح به اوکراین تردیدی به خود راه ندهند و تاکید کرد، «به هواپیما، خودروهای زرهی و سامانه‌های دفاع هوایی نیاز داریم.»

وزیر خارجه اوکراین تصریح کرد که «آلمان با توجه به توانایی‌ها و ذخایر فراوانش می‌تواند سلاح‌های بیشتری در اختیار ما بگذارد.»

او خاطرنشان کرد، «بهترین گزینه تقویت ارتش ما برای مهار و شکست ارتش روسیه در جنگ کنونی است تا جنگ به شرق اروپا گسترش نیابد.»

نشست ناتو

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو روز گذشته در بروکسل با هدف کمک نظامی به اوکراین تشکیل جلسه دادند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این نشست گفت، برخی اعضای این پیمان سلاح‌های سنگین پیشرفته‌ای به اوکراین ارسال کردند و انتطار است وزرای خارجه عضو راهکارهای عملی بهتری برای ادامه و گسترش کمک نظامی به کی‌یف ارائه دهند.

از سویی ولادیمیر دشاباروف، معاون اول رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، ارسال سلاح و مهمات از سوی ناتو به اوکراین را عامل ادامه بحران در این کشور دانست.

کمک‌های نظامی بریتانیا

همزمان روزنامه «تایمز» گزارش داد که بریتانیا درصدد ارسال خودروهای زرهی پیشرفته، موشک‌های ضد تانک و هواپیما در روزهای آینده به اوکراین است.

طبق این گزارش، خودروهای ارسالی به اوکراین فاقد برخی تجهیزات حساس خواهند بود و نیروهای ارتش بریتانیا برای آموزش بکارگیری این سلاح‌ها به نیروهای اوکراینی، به کشورهای همجوار این کشور اعزام خواهند شد.

تحقیق درباره جنایات جنگی

کمیسیون اروپا هم خواستار تلاش‌های هماهنگ و حضور کشورهای عضو این اتحادیه در تحقیق درباره ارتکاب جنابات جنگی در اوکراین شده است.

تحقیق مذکور توسط سازمان همکاری‌ قضایی اتحادیه اروپا انجام می‌شود و کمیسیون اروپا از پشتیبانی مالی، کارشناسی و تکنولوژیک این تحقیقات خبر داده است.

هم‌اکنون در هشت کشور اروپایی فرانسه، چک، آلمان، استونی، لتونی، اسلواکی، سوئد و اسپانیا تحقیقاتی درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه در اوکراین در حال انجام است.

دو کشور لهستان و لیتوانی با همکاری اوکراین و سازمان همکاری قضایی اتحادیه اروپا نیز به تشکیل یک تیم مشترک تحقیقاتی در مورد جنایات جنگی ارتش روسیه اقدام کرده‌اند.

کریستیان ویگاند، سخنگوی کمیسیون اروپا هم با حمایت از این تیم مشترک، خواستار پیوستن کشورهای اروپایی به این تیم شد که به طور جداگانه در حال تحقیق درباره ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین هستند.