۱۴۰۱ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

پمپئو: جمهوری‌خواهان به زودی کنگره آمریکا را فتح می‌کنند


پمپئو: ما باید به اوکراینی‌ها کمک کنیم تا پیروز شوند. کاری که الان میکنیم فقط این استکه بهشان کمک میکنیم تا شکست نخورند

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده می‌گوید به باور وی وضعیت اقتصادی نامطلوب آمریکا، تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت‌ها تحت رهبری دموکرات‌ها باعث خواهد شد جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو کنگره آمریکا را فتح کنند.

پمپئو، دوشنبه 11 آوریل، طی مصاحبه‌ای با روزنامه «واشینگتن اگزمینر»، گفت: «در انتخابات پیش رو مردم آمریکا تشخیص خواهند داد چه چیزی به نفع آنهاست. این بدین معناست که ما اکثریت مجلس نمایندگان را به دست خواهیم آورد. من حتی فکر می‌کنم ما می‌توانیم اکثریت سنا را هم پس بگیریم.»

پومپئو، نماینده جمهوری‌خواه اسبق کانزاس، مدیر پیشین سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آمریکا «سیا»، و دیپلمات ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از وقتی که چهارده ماه پیش آخرین پست دولتی خود را واگذار کرد، در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی و تقویت نامزدهای جمهوری‌خواه در سراسر کشور بوده است.

او گفت که فتح کنگره در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای، به جمهوری‌خواهان شانس بیشتری برای تسخیر قوه مجریه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اعطا می‌کند. به گفته وی: «این همان اصلاح مسیری است که به آن نیاز داریم.»

پمپئو در گفت‌وگو با «واشینگتن اگزمینر» درباره سیاست خارجی نیز اظهار نظر کرد، و تاکید کرد ایالات متحده باید به اوکراین کمک کند تا بر روسیه پیروز شود. به گفته وی: «ما باید بهشان کمک کنیم تا پیروز شوند. کاری که الان می‌کنیم فقط این است که بهشان کمک می‌کنیم تا شکست نخورند.»

به گفته پمپئو، «عقل سلیم» می‌گوید در حالی که پکن از روسیه‌ای حمایت می‌کند که در حال «قتل عام کودکان اوکراینی» است، ایالات متحده نباید هنگام تجارت امتیاز ویژه‌ای برای چین قائل شود. این به معنای بازگشت «تعرفه‌های گمرکی» روی نیم تریلیون دلار کالاهای وارداتی سالانه از چین است.

وزیرخارجه پیشین آمریکا در نهایت از پاسخ دادن به این پرسش که آیا قصد دارد در انتخابات سال 2024 خود را برای ریاست‌جمهوری کاندید کند یا نه خودداری کرد، و گفت فعلا تمرکز خود را روی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره گذاشته است، و امیدوار است که بتواند «پس از ماه نوامبر» نیز در زمین مبارزه باقی بماند.