۱۴۰۱ فروردین ۲۵, پنجشنبه

آتش‌ گرفتن رزمناو روسی «مسکوا» در دریای سیاه


مقامات اوکراینی اعلام کردند که رزمناو روسی مسکوا با موشک‌های نپتون این کشور ‌ مورد هدف قرار گرفته و به‌شدت آسیب دیده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزمناو موشک‌انداز «مسکوا»، وابسته به ناوگان دریای سیاه این کشور به‌دلیل انفجار مهمات و آتش‌سوزی گسترده به‌شدت آسیب دیده است.

این وزارتخانه، پنج‌شنبه، 14 آوریل، در بیانیه‌ای تاکید کرد که پس از انفجار در مخازن نگه‌داری تسلیحات رزمناو مذکور، همه پرسنل آن تخلیه شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، مسکوا که از سال 1983 به ناوگان دریایی روسیه پیوست، حامل 16 موشک ضد کشتی کروز از نوع «ولکان» با برد 700 کیلومتر است.

       برخاستن دود از رزمناو روسی مسکوا در دریای سیاه

موشک نپتون

از سوی دیگر ماکسیم مارشنکو، فرماندار منطقه اودسای اوکراین شامگاه چهارشنبه در کانال تلگرام‌ خود اعلام کرد که «رزمناو روسی مسکوا با موشک‌های اوکراینی نپتون‌ مورد هدف قرار گرفت و به‌شدت آسیب دیده است.»

همزمان آلکسی اریستوویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین نیز در «یوتیوب» اظهار داشت، «رزمناو اصلی روسیه در دریای سیاه را غافلگیر کردیم و هم اکنون این رزمناو در حال سوختن است.»

او‌ خاطرنشان کرد، با توجه به شرایط آب و هوایی طوفانی، کمک‌رسانی به این رزمناو که 150 سرنشین دارد، بسیار سخت خواهد بود.

رزمناو مسکوا پس از انتشار سخنان نیروهای اوکراینی حاضر در یکی از جزیره‌های این کشور که درخواست تسلیم‌شدن به این رزمناو را رد کردند، شهرت جهانی یافت.

این در حالی است که نیروهای روسیه محاصره چند هفته‌ای شهر بندری ماریوپول را تنگ‌تر کرده و همزمان ایالات متحده آنها را به استفاده از تسلیحات شیمیایی برای تصرف این شهر متهم کرده است.

شهر بندری ماریوپول در کرانه دریای آزوف به‌دلیل قرارداشتن در مسیر میان مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه، اشغال شده توسط روسیه، از ابتدای تهاجم نیروهای روسی در 24 فوریه گذشته به هدف اصلی مسکو تبدیل شده است.