۱۴۰۱ فروردین ۲۶, جمعه

ناو روسی مسکوا در اثر شدت خسارت‌های وارده در دریای سیاه غرق شد

 

یک روز پس از آنکه مقام‌های اوکراینی از هدف قرار دادن ناو مسکوا، سرگروه ناوگان روسیه در دریای سیاه، خبر دادند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این ناو حین یدک شدن به بندر در اثر شدت خسارت‌های وارده ناشی از وقوع انفجار غرق شده است.

وزارت دفاع روسیه پیشتر با تایید وقوع انفجار در این ناو، از اعلام علت انفجار خودداری کرده بود اما پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای گفت که «شرایط طوفانی دریای سیاه» باعث شد تعادل ناو مسکوا که به شدت آسیب دیده بود از بین رفته و این کشتی جنگی غرق شود.

ناو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تنی مسکوا که سرگروه ناوگان روسیه در دریای سیاه و یکی از مهم‌ترین کشتی‌های جنگی این کشور بود حدود ۵۰۰ نفر خدمه داشت و به گفته مقام‌های مسکو چند ساعت پس از وقوع انفجار در آن همه خدمه این ناو تخلیه شده بودند.

مقام‌های اوکراینی روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که ناو مسکوا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، با دو موشک ضد کشتی نیروهای اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

ارتش اوکراین نیز صبح پنج‌شنبه تایید کرد که ناو مسکوا پس از آنکه هدف موشک ضد کشتی نپتون نیروهای اوکراینی قرار گرفته به طور چشمگیری آسیب دیده و پس از وقوع حریق و انفجارها در آن، در حال غرق شدن است.

موشک نپتون یک سیستم موشکی ضد کشتی است که اوکراین ساخت و توسعه آن را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹ به پایان برده است.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز پنج‌شنبه گفت که آمریکا هنوز نمی‌تواند تایید کند علت انفجار ناو جنگی روسیه چه بوده است.

ناو مسکوا در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین نیز هنگامی خبرساز شده بود که به ۱۳ سرباز اوکراینی در جزیره کوچک مار اخطار داده بود که تسلیم شوند.

در آن زمان فایل صوتی منتشر کردند که در آن سربازان اوکراینی مستقر در جزیره کوچک مار از تسلیم خود امتناع کرده و به این ناو گفته بودند: «برو به جهنم».

غرق شدن ناو روسی مسکوا یک شکست نظامی دیگر برای ارتش روسیه است که از ۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، که به دستور ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کرده تاکنون متحمل ضربات سنگینی شده است.

نیروهای روسیه در هفته‌های اول حمله به اوکراین برای تصرف چند شهر بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف پایتخت اوکراین اقدام کردند اما پس از آنکه متحمل خسارات سنگینی شدند از اواخر ماه مارس از استان کی‌یف عقب‌نشینی کردند و نیروهای خود را در شرق و جنوب اوکراین متمرکز کرده است.

غرق شدن سرگروه ناوگان دریایی روسیه در شرایطی صورت گرفته که روسیه حملات خود را برای تصرف شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شدت داده است.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور روسیه، از آمریکا و اروپا خواست تا تسلیحات سنگین در اختیار اوکراین قرار دهند.

زانسکی با اشاره به کشتار غیرنظامیان در ماریوپل، بوچا، کراماتورسک به دست نیروهای روسیه، گفت که بدون دریافت تسلیحات بیشتر، این لیست ادامه خواهد داشت چون هیچ کس به جز اوکراین مجهز به سلاح‌های سنگین، روسیه را متوقف نخواهد کرد.