۱۴۰۱ فروردین ۲۴, چهارشنبه

فاکس نیوز: احیای «برجام» هدیه‌ای بزرگ به دشمنان آمریکاست


این معامله که واسطه‌های روسی وچینی آن را دلالی کرده‌اند، برای تهران یک منبع در آمد بادآورده خواهد بود

خبرگزاری «فاکس نیوز» به بررسی تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» پرداخته است، و می‌گوید احیای برجام «هدیه‌ای بزرگ» به دشمنان آمریکا آیت‌الله خامنه‌ای، ولادیمیر پوتین، و شی جین‌پینگ است، و به بایدن توصیه می‌کند پیش از آنکه مسئول یک «فاجعه دیگر» در سیاست خارجی شود، مذاکرات وین را ترک کند.

به گفته «فاکس نیوز»، این معامله که «واسطه‌های روسی و چینی» آن را دلالی کرده‌اند، برای تهران یک منبع درآمد بادآورده خواهد بود. حجم پول دریافتی رژیم ایران از احیای «برجام» می‌تواند تا 130.5 میلیارد دلار باشد.

به دولت بایدن همچنین پیشنهاد شده سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند. ایران از جمله خواسته حسین دهقان، سیاستمدار فعلی، مأمور اسبق سپاه و طراح بمب‌گذاری سال 1983 در لبنان که منجر به کشته شدن 220 تفنگدار دریایی و 21 آمریکایی دیگر شد، از فهرست تروریستی خارج شود.

به گفته «فاکس نیوز»، توافقی که به ایران اجازه می‌دهد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را محقق کند به اندازه کافی خطرناک است، ولی برداشته شدن تحریم‌ها و حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی همچون «بنزین»ی است که آتش درگیری‌های خاورمیانه را بیشتر شعله‌ور می‌کند.

روسیه و چین پیشاپیش احیای «برجام» را به عنوان یک «پیروزی چشمگیر» جشن گرفته‌اند. این توافق به شرکت «روساتم» که شرکت انرژی اصلی متعلق به دولت روسیه است اجازه می‌دهد تا مبلغی به ارزش ده میلیارد دلار برای توسعه صنایع هسته‌ای ایران دریافت کند.

بدین ترتیب، به گفته «فاکس نیوز»، احیای «برجام» فرصتی برای این دو کشور دشمن ایالات متحده فراهم می‌آورد تا برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه با آمریکا به رقابت برخیزند، و حتی هژمونی آمریکا را در منطقه به چالش بکشند.

«فاکس نیوز» نتیجه می‌گیرد توافقی که جلوی اتمی شدن ایران را نمی‌گیرد و در عین حال آن را برای گسترش تروریسم در خاورمیانه توانا می‌کند، یک «شکست راهبردی ژئوپلیتیکی» برای آمریکاست، و عدم چنین توافقی بهتر از بودن آن است.