۱۴۰۱ اردیبهشت ۹, جمعه

رونمایی مجدد سپاه پاسداران از موشک دوربرد «خیبر شکن» در تهران

رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که به مناسبت «روز قدس»، «جدیدترین موشک بالستیک» در تهران رونمایی شده است. این در حالی است که پیشتر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در 20 بهمن از این موشک رونمایی کرده بود.

خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران ایران درباره «خیبر شکن» نوشته است که این موشک با «برد 1450 کیلومتر دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان است».

خبرگزاری «فارس» نیز تصاویری از این موشک و موشک دیگری به نام «زلزال» را در حاشیه نماز جمعه امروز تهران منتشر کرده است.

محمد باقری، چهارشنبه 20 بهمن در مراسم رونمایی از خیبر شکن گفته بود، کشورش به توسعه «کمی و کیفی» برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

بر اساس ادعای خبرگزاری‌های داخلی، موشک فوق «از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه است که وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم کمتر شده است».

مقامات آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند، موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران، امنیت منطقه را تهدید کرده و نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را نیز به خطر می‌اندازد. بر اساس اين برآورد، این تهدید مداوم، بیانگر خطری جدی است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نیز در اظهاراتی برنامه موشک‌های بالستیکی ایران را «تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای منطقه‌ای این کشور» عنوان کرده بود.

دولت آمریکا پیشتر و به طور فعال به دنبال این بود که پرونده موشکی ایران را در هر مذاکره‌ای با تهران درج کند. اما به‌نظر می‌آید برنامه موشکی ایران جزو دستورالعمل هیئت‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین نیست.

ایران نیز بارها اعلام کرده است که حاضر نیست از برنامه موشکی دست کشیده و یا آن را به مذاکره بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامگذاری کرده و این روز به نوعی نماد مبارزه با اسرائیل است.

از سوی دیگر مقامات اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که برای مقابله با تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات کننده تهران در منطقه، پاسخ جمهوری اسلامی را خواهند داد.

ژنرال اوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی اسرائیل در اظهاراتی تاکید کرده بود که کشورش برای هر سناریوی رویارویی با ایران آماده شده و «هر حمله موشکی ایران را با هزاران موشک پاسخ خواهیم داد.»