۱۴۰۱ فروردین ۲۵, پنجشنبه

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - پنجشنبه ۲۵ فروردین


                               جنگ در اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه روز پنجشنبه ۲۵فروردین به‌نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: رزمناو موشکی مسکوا، از ناوگان روسیه در دریای سیاه،، در اثر انفجار مهمات موجود در کشتی، به‌شدت آسیب دید. پیش از آن، مقامات رسمی اوکراین گفتند رزمناو مسکوا با دو فروند موشک توسط نیروهای اوکراین هدف قرار گرفته است. این رزمناو ۱۲۵۰۰ تنی، نزدیک به ۵۰۰ پرسنل دارد ( رویترز۲۵ فروردین).

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در ارزیابی عوامل مؤثر در موفقیتهای نظامی اوکراین گفت: اولین عامل عزم و توانمندی نیروهای اوکراین برای انطباق سریع با تاکتیهای روسیه و شجاعت و مهارت کافی آنهاست. عامل بعدی قدرت کنترل و فرماندهی آنهاست. ولودیمیر زلنسکی و فرماندهانش در هر لحظه می‌دانند نیروهایشان کجا هستند و به‌راحتی آنها را جابه‌جا می‌کنند سومین عامل، آموزشهایی است که طی هشت سال گذشته از آمریکا و کشورهایی هم‌چون انگلستان و کانادا دریافت کرده‌اند.

مؤسسه تحقیقات جنگی آمریکا روز چهارشنبه گفت ادعای روسیه مبنی بر تسلیم دسته‌جمعی نیروهای اوکراین در ماریوپل، به احتمال زیاد صحت ندارد، اما می‌توان گفت ارتش روسیه موفق شده است نیروهای اوکراین را از کارخانه فلز «ایلیچ» واقع در شمال ماریوپل، عقب براند. این منبع افزود اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، احتمالاً نیروهای روسیه در هفته‌های آینده موفق می‌شوند ماریوپل را به تصرف خود درآورند.

نیروهای روسیه روز چهارشنبه، همزمان با کسب آمادگی برای یک حمله احتمالی بزرگ، چند تهاجم نا موفق در شرق اوکراین انجام داد

کاخ سفید: جو بایدن طی بیانیه‌یی با اشاره به تماس تلفنی روز چهارشنبه خود با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: دولت من ۸۰۰میلیون دلار دیگر را به ارسال سلاح، مهمات و کمکهای امنیتی دیگر برای اوکراین اختصاص داده است. به موازات آماده‌سازیهای روسیه برای تشدید حملاتش به منطقه دونباس، آمریکا نیز به تأمین نیازها و تقویت توانمندیهای دفاعی اوکراین ادامه خواهد داد. (کاخ‌سفید آمریکا۲۴ فروردین )

به‌دنبال صدور مجوز بسته ۸۰۰میلیون دلاری کمکهای تسلیحاتی آمریکا به اوکراین توسط بایدن، سه‌شنبه شب سخنگوی پنتاگون در تشریح جزییات این کمکها گفت: این مجوز که هفتمین برداشت تجهیزات نظامی از موجودی وزارت دفاع برای اوکراین است، از جمله این موارد را شامل می‌شود:

هجده قبضه توپ ۱۵۵ میلی متری به همراه ۴۰هزار گلوله توپ

ده سیستم ضد آتشباری

دو سیستم رادار پیشرفته دیدبانی هوایی

۳۰۰ فروند پهپاد جنگی

۵۰۰ فروند موشک جاولین به همراه هزاران سیستم ضدتانک و زرهی

۲۰۰ فروند نفربر M113

۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی چرخدار با استفاده چندگانه با تحرک بالا

۱۱ فروند هلیکوپتر می 17 Mi17

شناورهای بدون سرنشین دفاع ساحلی

تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته ای

تجهیزات امداد پزشکی

۳۰ هزار فقره تجهیزات انفرادی

و ۲۰۰۰دستگاه فاصله یاب چشمی لیزری(وزارت دفاع آمریکا۲۴ فروردین)

به‌دنبال صدور مجوز بسته ۸۰۰میلیون دلاری کمکهای تسلیحاتی آمریکا به اوکراین توسط بایدن، سه‌شنبه شب سخنگوی پنتاگون در تشریح جزییات این کمکها گفت: این مجوز که هفتمین برداشت تجهیزات نظامی از موجودی وزارت دفاع برای اوکراین است، از جمله این موارد را شامل می‌شود: هجده قبضه توپ ۱۵۵ میلی متری به همراه ۴۰هزار گلوله توپ ده سیستم ضد آتشباری دو سیستم رادار پیشرفته دیدبانی هوایی ۳۰۰ فروند پهپاد جنگی ۵۰۰ فروند موشک جاولین به همراه هزاران سیستم ضدتانک و زرهی ۲۰۰ فروند نفربر M113 ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی چرخدار با استفاده چندگانه با تحرک بالا ۱۱ فروند هلیکوپتر می 17 Mi17 شناورهای بدون سرنشین دفاع ساحلی تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته ای تجهیزات امداد پزشکی ۳۰ هزار فقره تجهیزات انفرادی و ۲۰۰۰دستگاه فاصله یاب چشمی لیزری(وزارت دفاع آمریکا۲۴ فروردین)