۱۴۰۱ فروردین ۲۵, پنجشنبه

وزارت خارجه آمریکا: از هر ابزار مناسبی برای مقابله با سپاه پاسداران استفاده می‌کنیم


به گفته ند پرایس، سیاستمداران آمریکایی علیرغم اختلافاتی که درباره ایران دارند، در عزم خود نسبت به ایستادگی دربرابر تهدیدهای ایران متحد هستند



ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت، این کشور از «هر ابزار مناسبی» برای جلوگیری از هرگونه «فعالیت‌های مخرب»‌ که سپاه پاسداران ایران در آن نقشی داشته باشد، استفاده می‌کند.

پرایس، چهارشنبه، 13 آوریل، به وقت محلی، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت، دولت جو بایدن از شهروندان این کشور، از جمله مقامات فعلی و پیشین آمریکا محافظت خواهد کرد.

پاکپور روز گذشته عنوان کرده بود، با قتل «تمام سران» آمریکا، انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران گرفته نخواهد شد. پاکپور پیشنهاد داد، جمهوری اسلامی باید «با شیوه‌های دیگر» انتقام سلیمانی را بگیرد.

پرایس در ادامه نشست خبری وزارت خارجه آمریکا افزود، سیاستمداران این کشور علیرغم اختلافات زیادی که درباره چگونگی برخورد با ایران دارند، اما «در عزم خود نسبت به تهدید‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز این کشور متحد هستند.»

پرایس در این زمینه افزود: «برای جلوگیری و پاسخ به هرگونه حمله‌ای که ممکن است توسط ایران انجام شود، با شرکا و متحدین خود در سراسر جهان و در منطقه همکاری خواهیم کرد.»

اظهارات صریح فرماندهان نظامی ایران برای هدف قراردادن مقامات آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که تهران در مذاکرات هسته‌ای وین، حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را یکی از شروط خود برای احیای توافق موسوم به «برجام» دانسته است.

جولینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده معتقد است که نیروی قدس ایران یک «سازمان تروریستی» است.

پورتر، در این زمینه تصریح کرد: «می‌توانم بگویم که رئیس‌جمهوری با رئیس ستاد مشترک ارتش[مارک میلر] درباره تروریستی‌بودن نیروی قدس هم‌عقیده است.»

ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره تفکیک احتمالی مقامات آمریکایی بین نیروی قدس و سپاه پاسداران گفت: «درک من این است که فهرست گروه‌های تروریستی شامل هر دو می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تأثیر تهدید فرماندهان نظامی سپاه بر تصمیم‌گیری سیاسی دولت جو بایدن در مذاکرات هسته‌ای وین پاسخ شفافی ارائه نکرد اما در دفاع از عملکرد واشینگتن گفت، بیشتر تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، سپاه پاسداران را مورد هدف قرار داده است.

او در پایان اظهاراتش درباره ایران گفت، «تعداد کمی» از مسائل حل‌نشده در مذاکرات احیای برجام باقی مانده است و اکنون ایران می‌باید درباره آن‌ها تصمیم بگیرد.