۱۴۰۱ اردیبهشت ۲, جمعه

فرمانده سپاه تهران: سپاه در هیچ زمان و مکانی محدود نخواهد شد

 درحالیکه مذاکرات اتمی وین بتوافقنزدیک شده بود تهران باطرح خواستهایفرابرجامی از جمله موضوع خروج سپاه از فهرست تروریسم باعث توقف مذاکرات شد حسن زاده،فرمانده سپاه محمد رسول ‌الله تهران بزرگ بااشاره ضمنی به مذاکرات ایران و آمریکادرباره حذف سپاه ازفهرست تروریسم درمقابل کاهش فعالیتهای منطقه‌ای این نهاد گفت،

 این روزها صحبت ازمحدود کردن سپاه پاسداران میشود اما سپاه درهیچ زمان و مکانی محدود نخواهد شد.»

او در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، 2 اردیبهشت تهران با تهدید منتقدان سپاه و توصیف آنها به «عناصر داخلی خود فروخته و فرومایه و کسانی که با تفکر پوسیده غرب‌گرایانه مطالبی را بیان می‌کنند»، مدعی شد این «تحریم‌کنندگان» سپاه هستند که به‌طور روزافزون «منزوی» شده‌اند.

در حالی که مذاکرات اتمی به توافق نزدیک شده بود تهران با طرح خواسته‌های «فرابرجامی» از جمله موضوع خروج سپاه از فهرست تروریسم و لغو تحریم برخی شخصیت‌ها و نهادهای نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی باعث توقف آن مذاکرات شد.

در واکنش به این خواسته تهران، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های فرابرجامی است باید به نگرانی‌های فرا‌برجامی آمریکا پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواست نام او فاش نشود، مشخصا به درخواست ایران از آمریکا مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اشاره داشت.

تقویت حزب‌الله به‌جای مذاکره
روزنامه اصولگرای «رسالت» چاپ تهران نیز روز گذشته با انتقاد از مذاکرات اتمی پیشنهاد داد به جای گفت‌وگو در وین «در یک سطح خشن‌تر با دشمن، زیر چکش موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله در منطقه‌ای به وسعت مرزهای لبنان با اسرائیل دنبال شود.»

این روزنامه نزدیک به دولت تاکید کرد که «از گفت‌وگوها در وین چیزی عاید ایران نمی‌شود» و مخالفان نقش برون‌مرزی و تنش‌افزای سپاه را «ابله» توصیف کرد.

در همین رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پیرامون خروج سپاه پاسداران از لیست تروریسم گفت، «اگر ایران مایل است تحریم‌های فرابرجامی رفع شوند، بایست به دغدغه‌های فرا‌برجامی ما توجه کند.»

از سویی روزنامه «تایمز اسرائیل» چهارشنبه نوشت، دولت بایدن همچنان در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و در مقابل، نگه‌داشتن نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه در این فهرست است.

پیش از این وب‌سایت «واشینگتن فری‌بیکن» خبر داد، «کمیته مطالعات جمهوری‌‌خواهان» در حال تهیه پیش‌نویس اصلاحیه‌ای برای بودجه دفاعی سال آینده آمریکا است که این اصلاحیه مانع از خروج کلیت سپاه پاسداران ایران از فهرست «گروه‌های تروریستی» خواهد شد.