۱۴۰۱ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

درخواست قانونگذاران آمریکایی از دولت بایدن برای شفافیت درباره مذاکرات احیای «برجام»


در طول بیش از یک سال مذاکره دروین، دولت بایدن ازاطلاع‌رسانی به کنگره در یک فضای باز خودداری کرده است

گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه که اعضای برجسته «کمیته‌ امور خارجه» و «کمیته نیروهای مسلح» مجلس نمایندگان آمریکا هستند، در نامه‌ای خطاب به کاخ سفید از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار شفافیت درباره روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» با ایران شدند.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، چهارشنبه 27 آوریل، در طول بیش از یک سال مذاکره در وین، دولت بایدن از اطلاع‌رسانی به کنگره در یک فضای باز خودداری کرده است. مقامات دولت بایدن، از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تنها به حضور در جلسات طبقه‌بندی‌شده رضایت داده‌اند.

بر این اساس، قانونگذاران آمریکایی در نامه روز چهارشنبه خود خطاب با کاخ سفید نوشتند: «در حالی که روند مذاکرات معلق شده است، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات‌هایشان در وین به چه چیزهایی رضایت دادند، دولت شما در حال بررسی چه جایگزین‌هایی است، و چگونه می‌خواهید به طیف گسترده‌تری از تهدیدهای ایران، از جمله تهدید فزاینده برنامه‌های موشکی و پهپادی خطرناک آن و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها توسط رژیم ایران رسیدگی کنید.»

کلودیا تنی، نماینده نیویورک و یکی از نویسندگان نامه، در این باره به «فری‌بیکن» گفت جلسات توجیهی پشت درهای بسته دیگر قابل تحمل نیست، رژیم ایران درگیر «دیپلماسی گروگان‌گیری» است، و برنامه هسته‌ای رو به رشد آن بسیار فراتر از آنچه در توافق هسته‌ای اولیه مجاز بود، پیشرفت کرده است.

قانونگذاران آمریکایی در نامه خود از جو بایدن خواستند مقامات ارشد دولت را تشویق کند تا در جلسات استماع عمومی حاضر شوند و درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش دولت برای جلوگیری از دستیابی آن به بمب اتم شفاف‌سازی کنند.

تنی در این باره گفت: «در حالی که رژیم ایران به استفاده از نیروهای نیابتی تروریستی خود ادامه می‌دهد، مقامات ارشد دولت مانند رابرت مالی، با امتناع از حضور عمومی در کمیته امور خارجه، از سؤالات کنگره و مردم آمریکا طفره می‌روند. امروز من از پرزیدنت بایدن می‌خواهم که از شفافیت دولت خود با مردم آمریکا اطمینان حاصل کند.»