۱۴۰۱ فروردین ۲۶, جمعه

انتقاد روسیه از پیمان دفاعی آسیا-اقیانوسیه «آکوس»

 توکیو پیوسته پیشنهادهایی برای پیوستن به سازمان منطقه‌ای تازه تاسیس آکوس ازهر سه کشور عضو آن دریافت می‌کند دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پیمان دفاعی سه‌جانبه میان آمریکا،بریتانیاو استرالیاموسوم به آکوس راتوافقی غیرفرا گیرنامید که نخواهد توانست بعنوان بستری برای تامین امنیت منطقه آسیا-اقیانوسیه عمل کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت روسیه «تاس»، پسکوف در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال پیوستن ژاپن به پیمان «آکوس» به خبرنگاران گفت: «ما از نزدیک تمام این فرآیندها را زیر نظر داریم.»

وی افزود: «چنین ائتلاف‌هایی بر اساس موقعیت، اهداف و وظایفشان نمی‌توانند فراگیر شوند، و قطعاً به شکل‌گیری پیمان‌های کوچکی ختم می‌شوند که بعید است بتوانند به بستری گسترده برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه وسیع بدل شوند.»

روزنامه ژاپنی «سانِکی شیمبون» روز سه‌شنبه گزارش داده بود که دولت ژاپن «پیشنهادهای غیررسمی» برای پیوستن به پیمان دفاعی سه‌جانبه «آکوس» دریافت کرده است. به گفته این روزنامه، توکیو پیوسته پیشنهادهایی برای پیوستن به سازمان منطقه‌ای تازه تاسیس «آکوس» از هر سه کشور عضو آن دریافت می‌کند.

استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده در 15 سپتامبر 2021 اعلام کردند یک پیمان دفاعی سه‌جانبه تاسیس کرده‌اند که بر اساس آن استرالیا قرار است حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای با کمک فناوری‌های ایالات متحده بسازد، و انتظار می‌رود در سال 2036 آنها را وارد خدمت کند.

خبرگزاری «رویترز» اوایل آوریل امسال گزارش داد اعضای «آکوس» قصد دارند همکاری‌های خود را در زمینه توسعه تسلیحات مافوق صوت و قابلیت‌های جنگ الکترونیکی نیز افزایش دهند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند از «پیشرفت برنامه زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا» خرسند هستند.

رهبران سه کشور افزودند: «با نظر به تهاجم بی‌دلیل و غیرقانونی روسیه به اوکراین، ما تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به یک سیستم بین‌المللی که به حقوق بشر، حاکمیت قانون و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات عاری از اجبار احترام می‌گذارد را اعلام می‌کنیم». آنها همچنین به «اقیانوس هند و اقیانوس آرام آزاد و باز» اظهار تعهد کردند.