۱۴۰۱ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

آژانس: پاسخ تهران درباره سه سایت مشکوک هسته‌ای مبهم است


به گفته رافائل گروسی، ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی گفت، آژانس هنوز در حال تلاش است تا از ایران پاسخ شفافی درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده دریافت کند.

گروسی، چهارشنبه 27 آوریل، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، از زمان فروپاشی توافق موسوم به «برجام»، تهران و آژانس نسبت به حل برخی مسائل، از جمله دسترسی مجدد به تصاویر دوربین‌های نظارتی در مراکز اتمی اقداماتی را انجام داده‌اند.

او همچنین تصریح کرد، با فروپاشی برجام، ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر مدعی شده بود، مذاکرات ایران و آژانس «حداکثر تا خرداد ماه» به پایان خواهد رسید و پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در مراکز اعلام نشده بسته خواهد شد.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از انتقال تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ آن به جایی امن خبر داده و تاکید کرد که اطلاعات دوربین‌های نظارتی را تا زمانی که توافق حاصل نشود در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار نخواهد داد.

آژانس نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد، ایران تمام تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات هسته‌ای کرج «تسا» به مکان نامشخصی در نطنز منتقل کرده است.

«شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران» در شهر کرج، در ژوئن سال گذشته مورد حمله پهپادی قرار گرفت. مقامات ایران در ماه ژوئیه اسرائیل را به حمله خرابکارانه به این تاسیسات متهم کردند.

گروسی در همین زمینه افزود: «آن‌ها در حال انتقال ظرفیت تولید سانتریفیوژ به مکانی هستند که بیشتر از آن محافظت می‌شود.»

آژانس اعلام کرده است، تا کنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده که در آن آثار اورانیوم کشف شده است.

یکی از این سه محل، مرکزی در تورقوزآباد، حومه تهران است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل بدان اشاره کرده بود.

هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای توافق برجام، پیشتر بر چشم‌پوشی از آثار اورانیوم کشف‌شده اصرار داشتند اما این درخواست تهران با مخالفت آمریکا و کشورهای غربی مواجه شد.