۱۴۰۱ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

حمله روسیه به خطوط حمل و نقل تسلیحاتی غرب به اوکراین


سرگئی لاوروف با متهم کردن زلنسکی به تناقض‌گویی نسبت به احتمال وقوع «جنگ جهانی سوم» هشدار داد

منابع رسانه‌ای غربی، شامگاه دوشنبه 25 آوریل، از بمباران خطوط حمل و نقل تسلیحاتی آمریکا و غرب به اوکراین توسط روسیه خبر دادند.

به گزارش سایت «پولیتیکو» در حالی که کشورهای غربی به حمایت تسلیحاتی و مالی به اوکراین ادامه می‌دهند، روسیه خطوط تدارکاتی که تجهیزات توپخانه‌ای سنگین و تانک‌ را به اوکراین وارد می‌کرد، هدف قرار داد.

خطر آغاز جنگ جهانی سوم

این در حالی است که روسیه روز دوشنبه درباره خطر تشدید درگیری‌ها در اوکراین و وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مقام‌های کی‌یف را به کارشکنی در روند مذاکرات صلح متهم کرد.

لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های روسی با انتقاد از رویکرد کی‌یف در ممانعت از مذاکرات صلح گفت: «خطر وقوع جنگ جهانی سوم «جدی» است.»

او افزود: «این یک واقعیت است، نمی‌توان آن را دست کم گرفت».

لاوروف ضمن تاکید بر اینکه مسکو به مذاکرات صلح با کی‌یف ادامه خواهد داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را به «تظاهر» به مذاکره متهم کرد.

او گفت: «او بازیگر خوبی است، اگر با دقت نگاه کنید و آنچه را که او می‌گوید را با دقت بخوانید، متوجه خواهید شد هزار تناقض در سخنان او وجود دارد».

موضع جدید روسیه درباره اوکراین یک روز پس از دیدار وزرای دفاع و خارجه آمریکا و اعلام حمایت تسلیحاتی و مالی آنها از اوکراین بیان شده است.

دو مقام بلند پایه آمریکایی در بازدید از کی‌یف گفته‌اند که اوکراین می‌تواند عملیات نظامی روسیه را دفع کند.

سلاح و تجهیزات سنگین

عملیات نظامی روسیه در اوکراین موجی از حمایت کشورهای غربی را از کی‌یف به راه انداخت و باعث سرازیز شدن کمک‌ها و تسلیحاتی غرب به اوکراین برای کمک به مقاومت مقابل نیروهای اشغالگر روسی شد.

زلنسکی ماه‌هاست که از کشورهای غربی خواسته است تا تسلیحات سنگین از جمله توپخانه و هواپیماهای جنگی در اختیار او قرار دهند.

او تاکید کرده است که در صورت دریافت تسلیحات بیشتر، نیروهایش می‌توانند روند عملیات نظامی روسیه را معکوس کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد که درخواست‌های زلنسکی اکنون گوش شنوایی در میان کشورهای غربی یافته است، چرا که تعدادی از کشورهای ناتو در چند روز گذشته متعهد شده‌اند با وجود اعتراض مسکو، تسلیحات و تجهیزات سنگین را به اوکراین عرضه کنند.

مهمات و توپخانه «هویتزر»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با زلنسکی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران گفت: «اولین قدم برای پیروزی، اطمینان از تحقق آن است».

او افزود: «می‌بینیم که اگر اوکراینی‌ها تجهیزات مناسب و پشتیبانی مناسب داشته باشند، می‌توانند پیروز شوند».

آستین گفت: «بسیاری از کشورها برای تهیه مهمات و توپخانه «هویتزر» اضافی برای اوکراین آماده‌اند بنابراین ما هر کاری که بتوانیم در اسرع وقت انجام خواهیم داد تا به آنچه آنها نیاز دارند، پاسخ بدهیم».

دو وزیر ایالات متحده همچنین از کمک نظامی اضافی به ارزش 700 میلیون دلار از سوی آمریکا به اوکراین خبر دادند.

خودروهای زرهی «استورمر»

در همین حال بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش «تعداد کمی» خودروهای زرهی «استورمر» مجهز به سامانه‌های دفاع هوایی «استار استروک» را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

والاس همچنین در سخنرانی خود در پارلمان گفت که موشک‌های ضدهوایی «استارسک» که بریتانیا قبلا به اوکراین وعده داده بود، وارد کی‌یف شده است.

گفتنی است که ایالات متحده اصلی‌ترین کمک‌کننده مالی و نظامی به اوکراین است و یکی از مهم ترین حامیان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو است.