۱۴۰۱ فروردین ۲۴, چهارشنبه

پیشنهاد زلنسکی به روسیه برای مبادله میلیاردر نزدیک به پوتین با اسیران اوکراینی

نیروهای امنیتی اوکراین تصویری از ویکتورمدودچوک سیاستمداراوکراینی وابسته روسیه در حالی که به او دستبند زده‌اند را منتشر کردندولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه سه‌شنبه 12 آوریل به روسیه پیشنهاد داد تاویکتور مدود چوک، نماینده پارلمان این کشورو میلیاردر نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را با اسیران اوکراینی‌ که در دست ارتش روسیه هستند، مبادله کند.

روز گذشته کی‌یف از بازداشت مجدد ویکتور مدودچوک، سیاستمدار میلیاردر اوکراینی که از حبس خانگی فرار کرده بود، خبر داد.

زلنسکی در پیامی ویدیویی که از طریق حساب تلگرام خود پخش شد، گفت: «به فدراسیون روسیه پیشنهاد می‌کنم که این مرد وابسته به مسکو را با مردان و زنان جوان ما که در حال حاضر توسط روس‌ها بازداشت هستند، مبادله کند».

او افزود: «به همین دلیل مهم است که دستگاه امنیتی و نظامی ما نیز این امکان را در نظر بگیرند».

او خطاب به طرفداران روسیه ادامه داد: «مدودچوک درس عبرتی برای شما باشد، حتی الیگارش قدیمی هم نتوانست فرار کند، پس چه برسد به جنایتکاران کوچکتر در مناطق دور دست در روسیه؟ ما همه آنها را بازداشت خواهیم کرد».

روز گذشته زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین عکسی از مدودچوک با موهای ژولیده، با دستبند و لباس ارتش اوکراین در اینترنت منتشر کرده بود.

رئیس جمهوری اوکراین در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «به لطف«SBU» سرویس امنیتی اوکراین عملیات ویژه‌ای انجام شد، آفرین برشما نیروهای امنیتی!».

دستگاه امنیتی اوکراین بعدها در بیانیه‌ای ضمن تایید دستگیری مدودچوک، اعلام کرد که مدودچوک تا روزها پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، در بازداشت خانگی به سر می‌برد اما سپس فرار کرد اما نیروهای امنیتی او را بار دیگر بازداشت کرد.

ایوان باکانوف، مسئول سرویس امنیتی اوکراین، گفت: «افراد این سرویس در یک عملیات برق‌آسا و خطرناک نماینده طرفدار روسیه را بازداشت کردند».

در این بیانیه که از طریق تلگرام منتشر شد، آمده است: «هیچ خائنی بدون مجازات نخواهد ماند و همه طبق قوانین اوکراین پاسخگو خواهند بود».

مدودچوک که یکی از ثروتمندترین افراد در اوکراین است، به دلیل روابط نزدیکش با مسکو، جنجال گسترده‌ای را در این کشور به راه انداخته است.

پوتین دوست شخصی مدودچوک تاجر 67 ساله اوکراینی و پدرخوانده کوچکترین دخترش داریا است.

مدودچوک از سال گذشته به اتهام خیانت از قبیل، ارائه اسرار نظامی اوکراین به مسکو و تلاش برای سرقت منابع طبیعی از شبه جزیره کریمه که مسکو در سال 2014 آن را به خاک روسیه ضمیمه کرد، در بازداشت خانگی به سر می برد. اما ظاهرا او مدت کوتاهی پس از شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در 24 فوریه از حبس خانگی فرار کرد.

پلیس اوکراین گفت که «مدودچوک» در 26 فوریه یعنی 2 روز پس از آغاز عملیات روسیه ناپدید شد. اقدامات اوکراین علیه مدودچوک خشم کرملین را برانگیخت.

پوتین پیشتر در اعتراض به بازداشت طرفداران روسیه قول داد که به آنچه او «آزار و اذیت سیاسی» در اوکراین توصیف کرد، پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهار نظر درباره خبر دستگیری مدودچوک خودداری کرد و به خبرگزاری‌های روسی گفت: «خبرهای گمراه کننده زیادی از اوکراین منتشر می‌شود این اطلاعات باید تایید شود».