۱۴۰۱ فروردین ۲۱, یکشنبه

بن‌بست مذاکرات احیای «برجام»؛ ایران شماری از مقامات آمریکایی را «تحریم» کرد



        این تحریم‌ها همزمان با توقف مذاکرات احیای «برجام» وضع شده‌اند

وزارت خارجه ایران اعلام کرد 24 مقام آمریکایی را که عمدتا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مسئولیت داشتند، به فهرست افراد مورد تحریم جمهوری اسلامی افزوده است.

در بیانیه این وزارتخانه که شنبه 9 آوریل منتشر شد نام 9 مقام فعلی و پیشین آمریکایی در فهرستی تحت عنوان «تحریم‌های ضدتروریستی» قرار گرفته است. ویلیام کیسی و جوزف وتل، فرمانده سابق ستاد مشترک آمریکا و فرمانده پیشین سنتکام، و نیز رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، از جمله این افراد هستند.

در این بیانیه همچنین به نام 15 مقام دیگر آمریکایی، از جمله ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا در دولت دونالد ترامپ، اشاره شده که به ادعای وزارت خارجه ایران به خاطر «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

بیانیه وزارت خارجه ایران در حالی منتشر شده که مذاکرات وین به جهت شروط ایران مبنی بر خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی و نیز حذف نام تعدادی از مقامات ایران از لیست تحریم‌های ایالات متحده، به بن‌بست رسیده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شروط ایران گفت که تهران «درخواست‌های غیرمرتبط» با مذاکرات وین داده است. او در نشست مطبوعاتی روز 4 آوریل افزود: هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین می‌دانند چه کسی درخواست‌های غیرمرتبطی با برجام ارائه داده است.

اظهارات ند پرایس در واکنش به ادعای ایران صورت گرفت که عامل به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین را «زیاده‌خواهی‌های آمریکا» و نیز عدم تصمیم‌گیری آن کشور معرفی کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که درخواست خروج برخی «اشخاص حقیقی و حقوقی» از فهرست تحریم‌های آمریکا، یکی از مطالبات تهران در مذاکرات وین می‌باشد و واشینگتن باید در این‌باره «تصمیم سیاسی» بگیرد.