۱۳۹۴ آذر ۶, جمعه

آژانس: نمی توانیم بگوییم ایران دنبال بمب اتم نبوده است


رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 26 نوامبر اعلام کرد که گزارش این آژانس در باره ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران به نتیجه قطعی نرسیده است.


به گزارش رویترز، برای اجرای توافق اتمی ایران و قدرتهای جهانی و برداشتن تحریمهای اقتصادی ایران، همه منتظر گزارش هفته آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.

یوکیو آمانو، رئیس آژانس روز پنجشنبه همان چیزی را گفت که مدتهاست کارشناسان آژانس می گویند، مبنی بر اینکه نمی توانند با قاطعیت بگویند که برنامه اتمی ایران ابعاد نظامی نداشته است.

آمانو در یک نشست خبری در روز پنجشنبه گفت: "گزارش آژانس بصورت سیاه و سفید نیست." قرار است گزارش هفته آینده آژانس به 12 موضوع که نشانگر ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران است پاسخ قطعی بدهد.

آمانو گفت: "آنچه که اکنون می توانم بگویم، این است که پاسخ ما بصورت بله یا خیر نمی تواند باشد."

در همین حال عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره کننده اتمی ایران روز پنجشنبه تهدید کرد درصورتی که آژانس پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران را نبندد، این کشور به تعهدات خود در برجام عمل نخواهد کرد.


به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی که شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی با موضوع آخرین تحولات روند اجرای برجام و مذاکرات اخیر آژانس شرکت کرده بود، افزود: در صورتی که یوکیو آمانو و یا شورای حکام گزارش خود را به نوعی ارایه کند که در آن به تعهدات مقررشده عمل نشود جمهوری اسلامی ایران نیز برجام را متوقف خواهد کرد.

این مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با اشاره به شروط مقام معظم رهبری در اجرای برجام اظهار داشت: بر این اساس تغییرات در اراک و فروش اورانیوم غنی شده منوط به پرونده PMD شده است و اگر این پرونده بسته نشود برجام متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرف های غربی، اعضای شورای حکام و آقای آمانو و 1+5 باید بدانند که اگر PMD به صورت کامل بسته نشود و اگر زمینه ای برای بازگشت آن در آینده بخواهد وجود داشته باشد معنی اش این است که برجام جلو نخواهد رفت.
...
عراقچی اظهار داشت: آقای آمانو نتیجه یافته های خود را به شورای حکام ارائه می دهد بنابراین آقای آمانو درموضع تصمیم گیری نیست و در موضعی نیست که بخواهد قضاوتی در این باره داشته باشد و این شورای حکام است که می تواند پرونده PMD را ببندند ، حال اگر این اتفاق نیفتد در این جا ما نیز به تعهدات خود عمل نخواهیم کرد.