۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

ترکیه یک جنگنده سوخوی روسی را سرنگون کرد

دولت ترکیه  اعلام کرد  که جت‌های جنگنده F16 این کشور یک هواپیمای نظامی روسی را که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، سرنگون کرده‌اند. به گفته مقام‌های ترکیه، این هواپیما در مرز سوریه و ترکیه در حال پرواز بوده و به اخطارهای آنها توجه نکرده است. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان ملل و کشورهای مرتبط تماس بگیرد و مشورت کند.
بر اساس بعضی گزارش‌ها،  گروه های اپوزسیون سوریه که علیه حکومت بشار اسد می جنگند یکی از خلبانان را گرفته اند و به دنبال دومین خلبان هستند. پیش بینی تحلیلگران سیاسی از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه این احتمال را میدادند که در آینده نه چندان دور درگیری های هوایی ترکیه و روسیه آغاز شود. ترکیه در گذشته هواپیما و هلی کوپتر سوریه را سرنگون کرده بود. از آنجا که هواپیماهای جنگی کشورهای مختلف در آسمان سوریه عملیات می کنند، این احتمال درگیری و برخورد همیشه وجود داشت.
رسانه‌های ترکیه می‌گویند که جت جنگنده در خاک سوریه سرنگون شده است. تصاویر ویدیویی منتشر شده که دو خلبان را نشان می دهد که به نظر می‌رسد با چتر نجات از هواپیمای سرنگون شده بیرون پریده‌اند.

وزارت دفاع روسیه تایید کرده که این هواپیما، یک هواپیمای روسی از نوع SU 24 بوده است. این وزارتخانه گفته است که هواپیمای مذکور حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده و داخل خاک سوریه بوده است.
شبکه خبری سی ان ان ترکیه بنقل از مقام‌های ارتش این کشور گزارش داده که جنگنده‌های آن روز سه شنبه ۳ آذر یک جنگنده روسی را که از داخل سوریه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود سرنگون کرده اند.

همزمان، خبرگزاری اینترفکس روسیه بنقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داده که خلبانان جت سوخوی -۲۴ توانسته اند با چتر بیرون بپرند اما مشخص نیست که بر سر آن‌ها چه آمده است.

ترکیه اخیرا روسیه را متهم کرده بود که جنگنده‌هایش نیروهای ترکمن را در شمال سوریه بمباران می کنند و گفته بود که موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.
مقامات نظامی ترکیه می گویند که دو هواپیمای روسی به حریم هوایی ترکیه وارد شدند و در پنج دقیقه ده بار به آنها هشدار داده شده بود.
بنا به گزارشات رسانه های روسیه، هلی کوپترهای روسیه در منطقه هواپیمای سوخوی روسی سرنگون شده مشغول گشت زنی برای پیدا کردن خلبانان گم شده هستند.
رسانه های ترکیه می گویند که یکی از خلبانان هواپیمای سرنگون شده سوخوی روسی بر فراز آسمان سوریه کشته شده است.