۱۴۰۱ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی


تصاویر و اسناد منتشر شده از کشتار غیر نظامیان در شهر بوچا در اوکراین بعد از خارج شدن روسیه جهان را تکان داده است.

نیویورک تایمز طی گزارش مبسوطی از جنگ اوکراین نوشت: در شهر آزاد شده بوچا، مردم هنوز در حال کشف اجساد بیشتر در خیابانها و اماکن و همچنین گورهای جمعی بزرگ در اطراف شهر هستند. با انتشار اسناد و فیلمهای مربوط به جنایتهای انجام شده، همزمان مسکو نیز با فراخوان بین‌المللی برای تحقیق پیرامون این کشتار و تحریمهای بیشتر، حتی در زمینه صنایع نفتی، مواجه است.

 زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امروز از بوچا دیدن کردن و با مردم و خبرنگاران پیرامون جنایات صورت گرفته در این شهر گفتگو کرد
زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیام یکشنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: بر خلاف آداب معمول برای سخنرانی یک رئیس جمهور، من امروز پیامم را با سلام آغاز نمیکنم.. پس از مشاهده قتل عام، شکنجه، کشتار و اعدام صدها غیر نظامی، دیدن اجساد انسانها در کنار خیابانها، حتی مین گذاری اجساد و غارت اماکن، در بوچا، ایرپین و هاستومل، اکنون میگویم با ارتکاب چنین جنایاتی، آنها تنها شایسته مرگند... مگر مردم شهر بوچا به شما چه کرده بودند؟... من لایحه درخواست تحقیقات قضایی بین‌المللی در اوکراین برای جنایات جنگی را امضا کردم، تا مکانیزمی برای آوردن کسانی که مرتکب این جنایات شدند و یا دستور آنرا دادند به پای میز محاکمه ایجاد شود. جهان تا کنون جنایات جنگی بسیاری به خود دیده است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده تا کاری کنیم، جنایات جنگی روسیه در اوکراین، آخرین مورد چنین اعمال پلیدی بر روی زمین باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار است روز سه شنبه به این موضوع رسیدگی کند.
زلنسکی افزود امروز چهارده سال از اجلاس ناتو برای بررسی خارج کردن اوکراین از منطقه خاکستری، بین ناتو و روسیه در شرق اروپا میگذرد. در سال ۲۰۰۸ این موضوع بخاطر ترس برخی سیاستمداران از روسیه، به دست فراموشی سپرده شد. آنها فکر کردند با این کار قادر به مماشات با روسیه خواهند بود...اکنون چهارده سال پس از این اشتباه محاسبه، در حالیکه ما داریم برای بود و نبود میجنگیم، از خانم مرکل و آقای سارکوزی دعوت میکنم از شهر بوچا دیدن کنند. تا ببینند سیاست مماشات چه عواقبی در پی دارد. تا با چشمان خود، زنان و مردان شکنجه شده را ببینند.... میخواهیم آن فرماندهان مشخص نظامی که چنین جنایات را علیه مردم ما مرتکب شدند و آمران آنها مجازات شوند. همچنین حق داریم در مورد دودلیها و تردید در تصمیم گیری که زمینه این جنایات را فراهم کرد، سؤال کنیم. 
ما در این جنگ پیروز خواهیم شد...حتی اگر سیاستمداران دو دل، هنوز قادر به تصمیم گیری نشده باشند...برای این پیروزی ما باید بی محابا در مقابل دشمن بایستیم و جوابش را بدهیم. 

انتشار تصاویر کشتار غیر نظامیان در شهر بوچا در اوکراین با محکومیتهای گسترده جهانی مواجه شده است
بوریس جانسون نخستوزیر انگلستان گفت: ما مسئولیت داریم نیازهای مردم اوکراین را برای مقابله با تلاش وحشیانه‌ای که قصد سلطه‌جویی به آنها دارد، برآورده کنیم... وی افزود: انگلستان تا اجرای عدالت در مورد جنایات جنگی مرتکب شده در این حمله نفرت‌انگیز، از پا نخواهد نشست .
 
ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنچه ما در شهر بوچا دیدیم بسیار دلخراش بود. ما تحریمهای سختی را علیه روسیه اعمال کردیم، و بزودی شامل مجازاتهای بیشتری خواهیم بود.
وی افزود: تا آنجا که به گزارشات و تصاویر منتشر شده از شهر بوچا مربوط میشود، ما این اعمال را جنایت جنگی میدانیم و در حال تکمیل و گردآوری اطلاعات بیشتر هستیم تا تمام وقایع را روشن کنیم و تمام عاملان و آمران چنین جنایاتی مورد حسابرسی قرار گیرند. 

روز دوشنبه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پیام توییتری خود گفت: مشاهده تصاویر و صحنه‌های رسیده از شهر بوچا غیر قابل تحمل اند... صدها غیر نظامی ناجوانمردانه به قتل رسیده اند. ضمن ابراز همدردی با قربانیان و اعلام همبستگی‌ام با مردم اوکراین خواهان پاسخگویی مقامات روسیه در مورد این جنایت هستم.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز ضمن پیامی گفت: جنایات انجام شده در شهرهای آزاده شده منطقه کی یف شوکه کننده است. اتحادیه اروپا به اوکراین و سازمانهای غیر دولتی کمک میکند تا اسناد و شواهد لازم در این زمینه به دادگاه‌های جنایی بین‌المللی ارجاع شوند. وی همچنین افزود، کمکهای بیشتر به اوکراین و تحریمهای بیشتر علیه روسیه در راه است.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز طی یک بیانیه کوتاه در مورد جنایات شهر بوچا گفت: من عمیقاً از دیدن کشتن غیر نظامیان در شهر بوچا در اوکراین شوکه شدم. بسیار مهم است تا تحقیقی مستقل در مورد این جنایات به منظور یک حسابرسی جدی انجام شود.
 
کلیچکو شهردار کی یف، روز یکشنبه در شهر آزاد شده بوچا حضور یافت و در پیام ویدئویی خود، ضمن نشان دادن صحنه‌های دلخراش کشتار مردم در صحنه گفت: من الان در شهر بوچا هستم، آنچه در اینجا و دیگر شهرهای اوکراین اتفاق افتاده یک عملیات ویژه نظامی نیست، بلکه کشتار غیر نظامیانی است که بادستهای بسته از پشت و شلیک گلوله به سرشان اعدام شده‌اند. این یک نسل کشی در حق مردم اوکراین است.
روز یکشنبه وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد شهرهای اودسا و میکلایف واقع در سواحل جنوبی اوکراین مورد تهاجم موشکی قرار گرفتند. منابع اطلاعاتی وزارت دفاع گفتند نیروی دریایی روسیه سواحل اوکراین در دریای سیاه را محاصره کرده و مانع از ورود تدارکات و آذوقه به اوکراین از این طریق شده است.

بلینکن وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با ‌سی‌ان.ان درباره جنگ اوکراین گفت: (حمله به‌اوکراین) یک عقب رفت استراتژیک دراماتیک برای روسیه بوده است و من می گویم شکست استراتژیک بوده است... آنها سه هدف در اینکار داشتند. یکی این بود که اوکراین را تسلیم خواست روسیه کند، استقلال و حاکمیت اوکراین را بگیرد و دوم اینکه قدرت روسیه را تحکیم بخشد و سوم اینکه غرب و ناتو را تجزیه کند اما در این هر سه باخته است ...

روز یکشنبه ۱۴ فروردین زلنسکی در پیام ویدئویی خود به مراسم اعطای جوایز هنری گرامی در لاس وگاس آمریکا گفت: «آنچه اکنون در مقابل صدای موزیک به چشم میخورد، خاموشی مردم بقتل رسیده و سکوت شهرهای ویران شده است. موزیسینهای ما اکنون بجای لباس فراگ، جلیقه نظامی پوشیده‌اند. آنها برای مجروحان در بیمارستانها میخوانند. ما را به هر وسیله ای که میتوانید حمایت کنید، اما سکوت نکنید. 
پس از پیام ویدئویی زلنسکی، ترانه «آزادی» توسط هنرمندان اوکراینی با شعری از لیوبا یاکیمچوک که همگی به تازگی از اوکراین خارج شده‌اند اجرا شد.

زلنسکی - موزیسینهای ما اکنون بجای لباس مراسم، لباس ضدگلوله به تن دارند . آنها برای مجروحان در بیمارستانها میخوانند حتی برای کسانیکه نمیتوانند صدای آنها را بشنوند ولی موسیقی به هر طریقی نفوذ خواهد کرد 
ما از آزادی خود برای زندگی کردن و عشق ورزیدن و خواندن دفاع میکنیم 
ما در سرزمین خود با روسیه میجنگیم که با بمبهای خود سکوت را حاکم میکند سکوت مرگ 
با موسیقی خودتان این سکوت را بشکنید . آنرا بشکنید و ماجرای ما را بازگو کنید 

ترانه «آزادی» توسط هنرمندان اوکراینی در مراسم جایزه گرامی
آزادی برای عشق ورزیدن
آزادی برای پرداخت کردن
آزادی برای زندگی کردن
سفر کن موسی، سفر کن موسی، سفر کن به همه سرزمینها
و به آنها بگو خدایی وجود دارد
و ما فقط می گوییم خدایا
باران آزادی ببار
تا وقتی که همه ما آزاد باشیم