۱۴۰۱ فروردین ۱۲, جمعه

واشینگتن: ایران باید برای حل مسائل باقی‌مانده در مذاکرات اتمی تصمیم بگیرد


بلینکن، در جریان دیدار اخیر خود با بنت، از او خواسته است برای ایجاد محدودیت در برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، راهکاری به‌عنوان جایگزین برای «برجام» ارائه دهد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، «اختلافاتی کم اما مهم» مانع از توافق ایران و ایالات متحده در مذاکرات احیای «برجام» بوده و برای دستیابی به توافق، توپ در زمین ایران است.

پرایس، در کنفرانس خبری پنج‌شنبه، 31 مارس، اختلافات آمریکا و اسراییل بر سر احیای توافق هسته‌ای را «تاکتیکی» توصیف کرد و گفت در زمینه «راهبردی» با تل‌آویو اختلافی نداریم.

او با اشاره به گفت‌وگوی اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «مصمم و متعهد به این هستیم که اطمینان حاصل کنیم، ایران به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند».

پرایس در ادامه افزود: «دولت بایدن، استراتژی موثر و نتیجه‌‌محور را در قبال برنامه اتمی ایران، که همان بازگشت طرفین به برجام است، دنبال می‌کند».

پایگاه خبری «اکسیوس» روز گذشته در گزارشی خبر داد، بلینکن در جریان دیدار خود با بنت، از او خواسته برای ایجاد محدودیت در برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، راهکاری به عنوان جایگزین برای «احیای توافق هسته‌ای سال 2015» ارائه دهد.

بلینکن با اشاره به فاصله «چند هفته‌ای» ایران برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای، از بنت خواسته است تا درباره چگونگی توقف ایران راهکاری ارائه دهد.

در آخرین تحولات گزارش‌شده از مذاکرات هسته‌ای، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی این مذاکرات، پس از سفر خود به تهران و تلاش برای رفع آخرین موارد اختلافی، به واشینگتن سفر کرد تا با مقامات آمریکایی از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و برت مک‌گرک، مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید دیدار کند.

رابرت مالی، پیشتر طی اظهاراتی اعلام کرده بود، دستیابی به توافق هسته‌ای در وین از نگاه او قریب‌الوقوع و حتمی نیست.