۱۴۰۱ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

خانه سینما و انجمن بازیگران سینمای ایران در واکنش به بیانیۀ زنان سینماگر، هرگونه خشونت جنسی را محکوم کردند


درپی انتشاربیانیۀ خانۀ سینمادرواکنش به گزارشهای اخیر دربارۀ آزارهای جنسی علیه سینماگران زن، انجمن بازیگران سینمای ایران نیز هرگونه خشونت و تعرض جنسی در فرایند فعالیت های فرهنگی و هنری را محکوم کرد.

خانۀ سینما در بیانیۀ خود، شورای صیانت این نهاد صنفی را به عنوان مسئول بررسی گزارش ها و شکایت‌ها در این زمینه «با قید محرمانگی» معرفی کرده است.

یک روز پس از اعلام موضع خانه سینما در واکنش به بیانیۀ زنان سینماگر، انجمن بازیگران سینمای ایران نیز روز دوشنبه ۱۵ فروردین، ضمن محکوم کردن «هرگونه خشونت و نابرابری جنسیتی در محیط سینما»، از مطرح شدن شکایت‌ها در این زمینه حمایت کرد.

در بیانیه انجمن بازیگران سینمای ایران، آمده است که این انجمن «ضمن محکوم نمودن وجود غیرقابل انکار خشونت و برخوردهای توهین آمیز و رفتارهای غیراخلاقی به ویژه با زنان سینماگر، بر این باور است که تحقق روابطی عاری از خشونت و نابرابری جنسی در محیط سینما امری بسیار دشوار است که تنها با اصلاح و تقویت تشکل ها و انجمن های صنفی و تمامی اعضای صنوف سینمایی امکان پذیر می شود».

انجمن بازیگران سینمای ایران در ادامۀ این بیانیه، «از همه بازیگران به ویژه زنان بازیگری که مورد خشونت و تعرض جنسی قرار گرفته‌اند درخواست می‌کند که بدون واهمه از نام و عنوان و جایگاه افراد، شکایات خود را طریق شورای صیانت خانه سینما تا صدور و اجرای حکم پیگیری کنند.»

بر اساس این بیانیه، هیات مدیره انجمن بازیگران سینمای ایران «قاطعانه و با تمام توان تا مجازات متخلفین در کنار شاکیان خواهد ایستاد و اجازه هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی و گذشت و سازش بر سر اصول و حرمت انسانی و آبرو و حیثیت سینمای ایران نخواهد داد.»

خانۀ سینما نیز روز یکشنبه در حالی که انتقادها از سکوت این نهاد صنفی به روایات منتشر شده از آزارهای جنسی علیه زنان در سینمای ایران افزایش یافته بود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «جامعۀ اصناف سینمایی ایران، هرگونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه های گوناگون آن در فرایند فعالیت های هنری فرهنگی را محکوم می کند».

عالی‌ترین نهاد صنفی سینمای ایران، شورای صیانت خانه سینما را به عنوان مسئول بررسی گزارش‌ها و شکایت‌ها و هر گونه رفتاری مغایر با شئون فرهنگی و اخلاق حرفه ایی اهالی سینما، «با قید محرمانگی» معرفی کرد.

خانه سینما در ادامۀ این بیانیه، «رسیدگی و پیگیری در خصوص احقاق حقوق کلیه افراد فعال در صنعت فیلم ایران که مورد هر گونه خشونت رفتاری قرار گیرند» را از وظایف ذاتی این نهاد صنفی دانست و تأکید کرد که «رسیدگی به این موضوعات با رعایت مطلق محرمانگی صورت خواهد گرفت» .

بر اساس بیانیۀ خانه سینما، «شورای صیانت خانه سینما (متشکل از رئیس هیأت مدیره ، رئیس شورای عالی داوری ، سه نفر از شخصیت های معتمد و صاحب نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما ، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر عضو حقوق دان ) با رعایت اصول اخلاقی و قید محرمانگی به کلیه گزارش ها و شکوائیه های مطروحه رسیدگی می کنند و مشورت های حقوقی لازم را نیز به مراجعه کنندگان ارائه و در صورت لزوم ، ارجاع موضوع به محاکم قضایی را نیز پیگیری کند» .

طبق بیانیۀ خانۀ سینما، همچنین قرار است «شورای صیانت خانه سینما با هماهنگی و همراهی سازمان سینمایی کشور، در راستای حمایت و دفاع از حقوق بانوان شاغل در صنعت فیلم ایران، اجرای احکام صادره را پیگیری کنند».

این در حالیست که واکنش خانه سینما به بیانیۀ زنان سینماگر در اعتراض به آزارهای جنسی علیه زنان در این حوزه، کمی پس از اظهارات کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه صورت گرفت که اعلام کرد این قوه آماده است به شکایت‌ها در حوزه خشونت علیه زنان رسیدگی کند.

کاظم غریب‌آبادی روز یکشنبه همچنین ابراز امیدواری کرد که «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»

در پی انتشار روایت‌هایی درباره آزار و اذیت جنسی علیه برخی از زنان سینماگر در ایران، بیش از ۳۰۰ نفر از بانوان دست‌اندرکار سینما از جمله نیکی کریمی، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی و پوران درخشنده، با انتشار بیانیه‌ای به «رواج خشونت، تعرض، آزار و باج گیری جنسی در محیط کار سینمای ایران» اعتراض کردند و «سیستماتیک بودن این خشونت‌ها» را محکوم کردند.

آنها در این بیانیه اعلام کردند که در ساز و کار سینمای ایران «هر فرد صاحب قدرت و شهرتی می‌تواند از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری کند، بی‌آن‌که نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند».

از سوی دیگر، ترانه علیدوستی بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با بی‌بی‌سی فارسی از «سکوت هولناک اهالی سینمای ایران درباره وضعیت وحشتناک خشونت جنسی در سینمای ایران» انتقاد کرد.

پیش از آن نیز ‌هیأت مدیره انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما در بیانیه‌ای خشونت‌های جنسی علیه زنان در این عرصه را محکوم کرد و از زنان خواست در مقابل «هتک حرمت» سکوت نکنند.

واکنش انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان سینما پس از آن صورت گرفت که سمیه میرشمسی که به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می کند، در قالب یک رشته توییت، سکوت خود را شکست و از آزار جنسی و توهین و تحقیر خود از سوی فرهاد اصلانی بازیگر مشهور سینمای ایران به هنگام ساخت یکی از فیلم های هاتف علیمردانی، پرده برداشت.

این در حالیست که در سال‌های اخیر و به دنبال موج افشاگری‌ زنان از آزار و تعرض جنسی علیه خود در شبکه های اجتماعی، برخی از چهره‌های سرشناس ایرانی همچون محسن نامجو و آیدین آغداشلو نیز به آزار و تعرض جنسی متهم شده بودند.