۱۴۰۰ دی ۱۸, شنبه

آمریکا: به هر گونه اقدام خصمانه روسیه علیه اوکراین شدیدا پاسخ خواهیم داد

بلینکن:کمپین تبلیغاتی دامنه‌دارروسیه،باعث خروج عده‌ای ازاوکراین شده است.درحالی که کشورهای عضوناتودراجلاسی ویدئویی براتحاد فیمابین دربرابرهرگونه اقدام نظامی روسیه در اوکراین، تا کیدکردند، آنتونی  بلینکن،وزیرامور خارجه آمریکا، بار دیگر هشدار داد که اقدامات خصمانه روسیه در مرز با اوکراین تهدیدی علیه اروپا است.

بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی جمعه، ۷ ژانویه در واشینگتن با اشاره به اشغال شبه‌جزیره کریمه و بسیج قوای روسیه در مرز با اوکراین، فاش ساخت که کمپین تبلیغاتی دامنه‌دار روسیه، باعث خروج عده‌ای از اوکراین شده و آمریکا از اقدامات تحریک‌آمیز روسیه در جهت توجیه کردن هر گونه حمله به اوکراین، تعجب نمی‌کند.

بلینکن، با تاکید بر این موضوع که شعله‌ور شدن جنگ هسته‌ای میان ابرقدرت‌ها، منتفی است، افزود که باب گفت‌و گو با روسیه باز است ولی مسکو باید از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا، مطالبات امنیتی روسیه را غیر‌قابل پذیرش توصیف و تاکید کرد که هر گونه اقدام خصمانه روسیه در قبال اوکراین با قدرت تمام پاسخ داده خواهد شد.


در همین راستا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی، جمعه ۷ ژانویه با تاکید بر این که اعضای ناتو برای حفظ امنیت اروپا متحد هستند، خاطرنشان کرد که خطر بروز درگیری در مرزهای اوکراین و روسیه، جدی است.

این در حالی است که مسکو، ضمن نفی وجود هرگونه برنامه خود برای حمله به اوکراین، خواهان ضمانت‌های قانونی در مورد منع گسترش ناتو و عدم انتشار تسلیحات آن در سطح منطقه است و انتظار دارد که ظرف ماه جاری، پاسخ لازم به مطالبات امنیتی‌ آن را از غرب بگیرد.