۱۴۰۰ بهمن ۳, یکشنبه

آمریکا مجوز دو نفتکش را به دلیل حمل نفت ایران باطل کرد

خبرگزاری«رویترزتایید کردکه موسسه رده‌بندی کشتی‌رانی آمریکا موسوم به ای‌بی‌اس در ماه گذشته، مجوز ایمنی و زیست‌محیطی دو نفتکش را به‌دلیل حمل نفت ایران باطل کرده است.

رویترز گزارش داد، «سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که از نزدیک نفتکش‌های حامل نفت ایران را رصد می‌کند، در ماه دسامبر سال گذشته به موسسه رده‌بندی کشتی‌رانی آمریکا خبر داده بود که چندین نفتکش حامل نفت ایران را رصد کرده و شواهد آن را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است.

این دونفتکش،یکی کشتی«کارو»با پرچم پاناماودیگری کشتی السابا پرچم بلیزبوده است.

رویترز می‌گوید اسناد مربوط به حمل نفت این کشتی‌ها را مشاهده کرده اما نتوانسته اطلاعات تماس مربوط به صاحبان این دو نفتکش را پیدا کند.

این خبرگزاری می‌گوید، مقامات ایران نیز به تماس‌ها در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

موسسه رده‌بندی کشتی‌رانی آمریکا یکی از ۱۲ موسسه جهانی برجسته در این زمینه است که کشتی‌ها برای دریانوردی به مجوز آن‌ نیاز دارند.

بدون این مجوز، کشتی‌ها نمی‌توانند پوشش بیمه خود را تضمین کرده و یا با اکثر بنادر بین‌المللی تماس بگیرند.

بر اساس وب‌سایت «ای‌بی‌اس» مجوز «پوشش کلاس» کشتی السا که ایمنی کشتی را تایید می‌کند، در ۱۷ دسامبر سال گذشته و مجوز کشتی کارو در ۱۳ ژانویه به دلیل «نقض تحریم‌ها» باطل شده است.

رویترز گزارش داده که سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در گزارش خود و بر اساس تحقیقات مستقلی که در این زمینه صورت داده، خبر داده است که کشتی السا در تاریخ ۸ دسامبر و یا حوالی آن، «در عملیات غیرقانونی حمل و نقل با یک نفتکش ایرانی مشارکت داشته است.»

موسسه رده‌بندی کشتی‌رانی آمریکا از اعمال تحقیقاتی مشابه بر فعالیت کشتی کارو خبر داد که در نتیجه آن مجوز این نفتکش نیز باطل شد.

دور زدن تحریم‌ها

ایران تحت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار داشته و نمی‌تواند نفت خود را بفروشد اما مقامات تهران رسماً اعلام کرده‌اند که برای دور زدن تحریم‌ها تلاش می‌کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در اظهاراتی مهمترین دستاورد دولت خود را «خنثی‌کردن» تحریم‌ها دانسته و گفته بود، در دولت او صادرات نفت و میعانات افزایش یافته و درآمد ناشی از آن به ایران بازگشته است.

پیشتر روزنامه «واشینگتن فری‌بیکن» در گزارشی و با استناد به ارقامی که یک گروه نظارتی منتشر کرده، خبر داده بود که محموله‌های نفتی غیرقانونی ایران در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، چین و سوریه بزرگترین وارد‌کننده‌ این محموله‌های نفت خام بوده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، هنگامی که دولت بایدن از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ مذاکرات هسته‌ای را با ایران آغاز کرد و تحریم‌ها علیه این رژیم افراطی را نادیده گرفت، صادرات نفت ایران به میزان ۴۰ درصد یا ۱۲۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.