۱۴۰۰ دی ۲۹, چهارشنبه

انتقاد يك نماينده از اقامت «آقا زاده‌ها» در غرب و دعوت مردم به ریاضت

معین‌الدین سعیدی،نماینده چابهار درمجلس ایران،دوشنبه۲۷دی در گفت‌وگوباانتخاب ضمن انتقاد به نحوه افزایش بودجه نهاد‌های فرهنگی درمناطق مختلف، گفت نمی‌توان همیشه به مردم گفت که ریاضت اقتصادی بکشندوکم مصرف کنند ولی خود مسئولان دولتی ودیگرمسئولان کشورقائل به این موضوع نباشند، این نمی‌شود که ریاضت را مردم بکشند اما آقازاده‌ها برای تحصیلات به کشورهای غربی بروند.»

سعیدی پیش‌تر ضمن انتقاد از نمایندگان مجلس در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش قدرت خرید مردم، گفته بود: «آیا معاون وزیر کار می‌تواند با ۴ ميليون تومان، حداقل‌های زندگی خود را بگذراند؟ بنده بر این باورم که سخنان وی اصلا متناسب با داده‌های اقتصادی جامعه نبوده است.»

کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره خانوار ایرانی در پی بحران اقتصادی بخصوص در میان قشرهای کارمندان، کارگران و نارضایتی عمومی از حقوق معوقه و پایین بودن دستمزد معلمان و بازنشستگان بارها موجب اعتصاب و تجمع اعتراضی در مناطق مختلف ایران شده که گواهی بر این بحران است.

سعیدی که پیش‌تر با ابراز نگرانی از نحوه انتصابات خویشاوند‌سالارانه در مجلس گفته بود: «مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند پس حداقل نباید در این شرایط با فرق هم مواجه شوند و در این شرایط با هرگونه انتصاب که شائبه خویشاوند‌سالاری دارد قطعا واکنش نشان خواهند داد»، افزود: «وجود دوگانگی‌ها بیشتر باعث نارضایتی مردم می‌شود.»

در این میان افزون بر بحران‌های معیشتی و تورمی که گریبان خانواده‌ها را در ایران گرفته است، به دنبال شیوع سویه‌های جدید کرونا در این کشور و هشدارهای جدی سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از دانش آموزان ایرانی، بخصوص در روستاهای مرزی و مناطق حاشیه‌نشین با بسته شدن مدارس و عدم تامین شرایط آموزش از راه درو مانند خرید موبایل یا تامین بسته‌های اینترنتی، از تحصیل بازمانده‌اند.

بر اساس آمارها ۳٫۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان ایرانی یعنی حدود ۲۱ درصد از کل محصلین مدرسه‌ای، توانایی دسترسی به آموزش‌های آنلاین و استفاده از سامانه شاد را ندارند که بیشتر در مناطق پیرامونی این کشور زندگی می‌کنند.

این در حالی است که فرزندان بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی پس از دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‎های معتبر آمریکا و اروپا مشغول به تحصیل و زندگی می‌شوند.

فرزندان افرادی چون صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضاییه ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق ایران، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین فریدون، برادر حسن روحانی، معصومه ابتکار، معاون امور زنان در دوره روحانی و پسر محمد جواد ظریف، وزیر امور‌خارجه سابق ایران هم طبق گفته برخی رسانه‌ها و فعالین خارج از ایران در دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان تحصیل کرده و همانجا مشغول به زندگی شده‌اند.

شایان ذکر است که در تلاش برای بازتاب دادن شدت محرومیت مردم در مناطق پیرامونی ایران به ویژه در اقلیم بلوچستان، نماینده چابهار پیش‌تر ضمن گلایه از وضعیت نابسامان و عدم رسیدگی به مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان، گفته بود: «کاری که وزارت نیرو با مردم سرزمین من کرد چنگیز‌خان مغول با ایران نکرده است. آن‌ها رویا و آرزو را از کودکان این استان گرفته‌اند و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.»