۱۴۰۰ دی ۱۵, چهارشنبه

اعضای دائمی شورای امنیت: جنگ اتمی برنده‌ای نخواهد داشت


درحالیکه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای۲۰۱۵باایران موسوم به «برجام» دروین پایتخت اتریش در جریان است، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند تلاش می‌کنند تا از گسترش تسلیحات هسته‌ای و وقوع جنگ اتمی جلوگیری کنند، چرا که نبرد اتمی برنده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۲، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، و روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مسئولیت اصلی خود را «اجتناب از جنگ بین کشورهای هسته‌ای» و «کاهش خطرات استراتژیک» می‌دانند؛ و در عین حال می‌خواهند با تمام کشورها برای ایجاد «جهانی امن» همکاری کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما اذعان می‌کنیم که جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت، و اینکه اصولا هرگز نباید جنگی اتمی درگیرد. از آنجایی که استفاده از سلاح هسته‌ای پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت، ما همچنین اذعان می‌کنیم که تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای کماکان وجود دارند، باید تنها در راستای اهداف دفاعی، جلوگیری از تجاوز، و جلوگیری از جنگ مورد استفاده قرار گیرند.»

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که روابط دوجانبه میان واشینگتن و مسکو به پایین‌ترین حد خود پس از پایان جنگ سرد رسیده است؛ و روابط واشینگتن و پکن نیز بر سر طیفی از اختلافات در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» ماه نوامبر اعلام کرد چین می تواند تا سال ۲۰۲۷ هفتصد کلاهک و احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ هزار کلاهک هسته‌ای تولید کند. ایالات متحده بارها از چین و روسیه خواسته تا همگی با یکدیگر یک معاهده جدید کنترل تسلیحات هسته‌ای منعقد کنند.

اخیرا به دلیل تقویت نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، تنش‌های ژئوپلیتیکی میان کشورهای غربی و روسیه بالا گرفته است. پنجشنبه پیش جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به ولادیمیر پوتین، همتای روس هشدار داد که تعرض احتمالی روسیه به اوکراین موجب تحریم‌ها و افزایش حضور آمریکا در اروپا خواهد شد.