۱۳۹۹ خرداد ۲, جمعه

امکان ناپذیر بودن رویت هلال ماه شوال؛ یکشنبه (24 مه) عید فطر خواهد بود


با توجه به این که رویت هلال اول ماه شوال، در روز جمعه ( 22مه) امکان پذیر نشد، لذا فردا شنبه به عنوان روز تکمیل کننده ماه رمضان در نظر گرفته می‌شود.

خبرنگار العربیه شامگاه جمعه 22 مه، تاکید کرد، رویت هلال ماه شوال در رصدخانه الاهله در شهر تمیر، امکان پذیر نگردید.

دادگاه عالی شرع سعودی، شامگاه جمعه 29 رمضان ( 22 مه) فراخوان برای استهلال ماه شوال را اعلام کرد و از تمامی کسانی که موفق به رویت هلال شوال با چشم غیر مسلح یا به وسیله دوربین می‌شوند، خواسته است، مراتب را به نزدیکترین دادگاه شرعی اطلاع داده و شهادت خود را در این دادگاه ثبت کرده یا با تماس با نزدیکترین مرکز، از کمک آن برای رسیدن به نزدیکترین دادگاه شرعی، برخوردار شوند.

دادگاه شرعی از تمامی کسانی که توان استهلال دارند، خواسته است، نسبت به این کار اهتمام ورزیده و به کمیته‌های تشکیل شده در مناطق برای این کار، بپیوندند.

این در حالی است که بر اساس محاسبات نجومی، غروب ماه، 10 دقیقه پیش ازغروب خورشید در روز جمعه 29 رمضان (برابر با 22 مه 2020) خواهد بود و بنابراین یکشنبه 24 مه، 30 روز ماه رمضان، تکمیل شده و عید فطر خواهد بود.

روز عید فطر
دکتر عبدالله المسند، استاد آب و هوا در بخش جغرافیا در دانشگاه القصیم و ریاست کمیته نامگذاری وضعیت‌های آب و هوا نیز تاکید کرده است که هلال روز جمعه 29 رمضان، نزدیک به 10 دقیقه پیش از غروب خورشید در مکه، غروب خواهد کرد که بدین ترتیب، رمضان امسال، 30 روزه است و یکشنبه 24 مه، روز عید فطر خواهد بود زیرا هلال ماه در روز جمعه 29 ماه رمضان، هیچ توقفی در افق نخواهد داشت.

از سوی دیگر، سلطان بن سعید البادی الظاهری، وزیر دادگستری امارات، دستور تشکیل کمیته استهلال ماه شوال سال جاری را صادر کرد که در آن بر لزوم اقدام کلیه دادگاه‌های شرعی کشور در تلاش برای رویت هلال ماه شوال و همراهی با کمیته از راه دور، در مورد یافته‌های خود از طریق فناوری ارتباط تصویری، به مثابه اقدامی احتیاطی و برای حفظ سلامت شهروندان، تاکید شده است.

کمیته پیگیری استهلال ماه‌های قمری می‌بایست وظایف ماهانه خود را از راه دور در مناطق مرکزی، شرقی و غربی برای جمع آوری شواهد موید اثبات آغاز ماه شوال امسال و اطلاع مراتب به کمیته، انجام دهد.

این در حالی است که دارالفتوای مصر از طریق کمیته‌های شرعی و علمی خود در نقاط گوناگون این کشور، شامگاه جمعه روند رویت ماه شوال سال 1441 هجری قمری را اجرا می‌کند.
دکتر شوقی علام، مفتی مصر طی بیانیه‌ای، نتایج این استهلال شرعی هلال شوال را اعلام خواهد کرد.