۱۳۹۹ خرداد ۵, دوشنبه

مقام آمریکایی: پنهان کاری چین درباره شیوع کرونا مشابه فاجعه چرنوبیل است



همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها میان واشینگتن و پکن در پرونده ویروس جدید کرونا، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه 24 ماه مه 2020 اعلام کرد که نحوه تعامل چین با پاندمی شیوع ویروس جدید کرونا مشابه پنهان‌کاری‌های اتحاد جماهیر شوروی درباره ذوب‌شدن سوخت هسته‌ای در قلب راکتور هسته‌ای چرنوبیل در سال 1986 است.

به گزارش خبرگزاری رویترز رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گفت که پکن از تحولات ویروس کرونا با خبر بوده اما به سازمان جهانی بهداشت در این‌باره دروغ گفته و مانع از دستیابی کارشناسان در خارج به اطلاعاتی در‌باره شیوع ویروس جدید کرونا شد.

اوبراین در گفت‌وگویی با شبکه NBC افزود که « (چینی‌ها) ویروسی را در جهان انتشار دادند که تریلیون‌ها دلار از ثروت اقتصادی آمریکا را از بین برد به طوری که باید آن را صرف زنده نگه داشتن اقتصادمان و محافظت از جان آمریکایی‌ها در برابر پاندمی ویروس کرونا بکنیم».

اضافه بر آن اوبراین گفت که «روند پنهان‌کاری درباره ویروس کرونا که آنها(چینی‌ها) انجام دادند در تاریخ به ثبت خواهد رسید، همانند فاجعه چرنوبیل، و خواهیم دید که چه کسی گزارشی ویژه را درباره آن طی 10 الی 15 سال آینده تهیه خواهد کرد».

فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در جمهوری اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی با ذوب‌شدن سوخت هسته‌ای در قلب راکتور آن و نشت مواد رادیواکتیو باعث جان باختن دهها تن از افراد در طی چند هفته شده و دهها هزار تن را به فرار از منازل‌شان مجبور کرد.

از طرفی مسکو اما با پنهان‌کاری، اطلاع‌رسانی درباره حجم این فاجعه‌ که بعدها بدترین حادثه هسته‌ای در تاریخ نامگذاری شده را به تاخیر انداخت.
پکن انکار می‌کند

شایان ذکر است دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمریکا مجددا درباره نحوه تعامل چین با شیوع پاندمی کرونا انتقاد کرد.

از سوی دیگر چین اتهامات مطرح شده علیه خود را انکار کرده و وزیر خارجه‌اش روز یکشنبه ایالات متحده آمریکا را به نشر اکاذیب و حمله به کشورش متهم کرد.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه CBS گفت:« این مشکلی حقیقی است، و هزاران‌های خیلی بسیاری از جان‌ها در آمریکا و جهان از میان رفت زیرا که اطلاعات واقعی اعلام نشده است».