۱۳۹۹ خرداد ۸, پنجشنبه

واشینگتن: ایران راهی جز گفت‌وگو یا فروپاشی اقتصادی در پیش ندارد


برایان هوک نماینده ویژه و رئيس کار گروه اقدام درباره ایران در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه 27 ماه مه 2020 اعلام کرد ایران در سایه «تحریم‌های حداکثری» باید از میان گفت‌وگو با ایالات متحده یا فروپاشی اقتصادی یکی را انتخاب کند.

برایان هوک چهارشنبه در کنفرانسی خبری مجازی که از طریق تلفن همراه انجام شد، گفت «با توجه به فشارهای(حداکثری) اعمال شده بر ایران، رهبران این کشور باید میان گزینه‌های گفتگو با ما یا فروپاشی اقتصادی یکی را انتخاب کنند».

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده که ایالات متحده عمل به استثناهای از تحریم‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران را که برای برخی شرکت‌های اروپایی، چینی و روسی قائل شده بود، پایان داده است.

این کشورها که همچنان طرف‌های توافق هسته‌ای ایران هستند تا پیش از این از استثناهای آمریکا استفاده می‌کردند.

تحریم دو تن از کارشناسان برجسته ایرانی
پمپئو همچنین در بیانیه‌ای با اعلام پایان یافتن استثناها از تحریم‌های آمریکایی اعمال شده بر ایران و مربوط به تمامی برنامه‌های هسته‌ای تهران تاکید کرد که دو تن از کارشناسان ایرانی بلند پایه فعال در زمینه غنی‌سازی اورانیوم نیز تحریم‌ شدند.

گزارشی در روزنامه واشینگتن پست یادآور شده که تصمیم به پایان دادن استثناها درباره تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک، همچنین درباره وارد کردن اورانیوم غنی شده به رآکتور هسته‌ای تهران و انتقال سوخت مصرف شده به خارج از ایران، اتخاذ شده است.

عملا تصمیم به پایان دادن به استثناها به این معنی است که کشورهایی که همچنان به توافق هسته‌ای 2015 امضا شده با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور پایبند هستند و در طرح‌های هسته‌ای ایران نقش دارند چنانچه از این طرح‌های ایرانی دست نکشند مورد تحریم‌های ایالات متحده آمریکا واقع خواهد شد و این موضوع در درجه اول به روسیه مربوط می‌شود.