۱۳۹۹ خرداد ۵, دوشنبه

پس از ایالات متحده آلمان نیز از سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرد


پس از حمله شدید اللحن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا، به سازمان بهداشت جهانی در اوایل این ماه مه و توصیف این سازمان به «عروسک چین»، ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان، گفته است که آنچه ترامپ در باره نقص و عیب این سازمان گفته صحیح است.

اشپان روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» اظهار داشت که این سازمان تحت تأثیر برخی از کشورهای عضو قرار دارد و باید وابستگی کمتری به آن کشورها داشته باشد. وزیر بهداشت آلمان در این مصحبه نام هیچ کشوری را ذکر نکرد.

او اضافه كرد انتقادهای ایالات متحده آمریکا درمورد بعضی چیزها درست بوده است، این سازمان باید مدیریت و پاسخگویی خود را اصلاح كند.

اشبان خاطرنشان كرد: «ما باید دقیقاً بدانیم كه پول‌هایی که به سازمان بهداشت جهانی داده می‌شود به کجا و در چه زمینه‌هایی مصرف می‌شود».

وزیر بهداشت آلمان برغم انتقادهایش با اشاره به اهمیت وجود آمریکا و سهم مالی این کشور برای حمایت از سازمان جهانی بهداشت، گفت که خروج آمریکا از این سازمان «بسیار تأسف آور» خواهد بود.

او با تأکید بر نیاز جامعه جهانی به این سازمان، افزود: «گفتن اینکه ما دیگر به سازمان جهانی بهداشت احتیاج نداریم، با انتقاد از سازمان چیزی کاملاً متفاوت است».

او ادامه داد: «در بحبوحه بحران، هنگامی که آتش سوزی در حال فروکش است، نمی‌توان در مورد اصلاح تیم آتش نشانی صحبت کرد، ابتدا باید با بحران مقابله کنیم و سپس در مورد سازمان جهانی بهداشت و اصلاح آن صحبت خواهیم کرد».

گفتنی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند بار با انتقاد از سازمان جهانی بهداشت جهانی به خاطر نحوه رسیدگی این سازمان به بحران کرونا، این سازمان را به جانبداری از چین متهم کرد.

ترامپ با اعلام تعلیق بودجه ایالات متحده برای کمک به این سازمان کرد، تهدید کرد که اگر سازمان جهانی بهداشت ساختار داخلی و عملکر خود را اصلاح نکند واشینگتن از آن خارج خواهد شد.