۱۳۹۹ خرداد ۸, پنجشنبه

خامنه‌ای علی لاریجانی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو کرد




رهبر ایران، با صدور حکمی، علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر ایران، پنج‌شنبه 28 مه 2020، علی لاریجانی که سه دوره ریاست مجلس ایران را به عهده داشت به دستور علی خامنه‌ای به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

این در حالی است که خبرگزاری فارس، 19 مه مدعی شده بود که مقصد بعدی علی لاریجانی پس از ریاست بر مجلس ایران، دبیری شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

این خبرگزاری در ادامه اعلام کرده بود که مطابق پیگیری‌هایی که این رسانه انجام داده برخی محافل نزدیک به علی لاریجانی قصد دارند وی را به عنوان گزینه برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند.

گفتنی است، لاریجانی از سال 1387 در انتخابات مجلس هشتم، به عنوان نماینده قم به مجلس ایران راه یافت و در چهارمین جلسه علنی این مجلس، با کسب اکثریت آرا برای یک سال، به عنوان رئیس هشتمین دوره مجلس ایران انتخاب شد.

او پیش از آن، در سال 1993 برای مدت بیش از 10 سال، با حکم علی خامنه‌ای ریاست سازمان صداوسیما را به عهده داشت، در همان زمان، نمایندگان مجلس ششم که اکثریت آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند، خواستار تحقیق و تفحص از سازمان صداوسیمای تحت ریاست لاریجانی شدند، اما شورای نگهبان با این تفسیر که رهبر فوق همه قواست، مانع از تحقیق و تفحص مجلس ششم شد. با اصرار نمایندگان، علی خامنه‌ای نهایتاً تحقیق و تفحص را پذیرفت و مجلس توانست به طور محدود از این سازمان تحقیق کند.

اما به گفته نمایندگان، طرح تحقیق با کارشکنی‌های متعدد سازمان صداوسیما مواجه شد و بیش از یک سال به طول انجامید، صداوسیما و قوه قضائیه نمایندگان را تهدید به محاکمه کرده و سرانجام پرونده تخلفات صداوسیما در مجلس هفتم، بدون پیگیری، بسته شد.

بر اساس گزارش روزنامه ایران، در 13 فوریه 2005، گزارش تحقیق و تفحص مجلس تنها از پنج حساب بانکی صداوسیما (از مجموع بیش از 200 حساب بانکی) حاکی از تخلفات مالی به ارزش 5250 میلیارد ریال در این سازمان بود. لاریجانی تحقیق و تفحص نمایندگان را به تمسخر گرفت و آن را «کَشکی» خواند.

او در انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در سال 2005 (1384) برگزار شد، به عنوان نامزد رئیس‌جمهوری شرکت کرد اما شکست خورد و در بین هفت کاندیدا، در رتبه ششم قرار گرفت.