۱۳۹۹ خرداد ۶, سه‌شنبه


دولت قانون یمن سه‌شنبه 26 ماه مه 2020 بار دیگر نسبت به خطر قریب الوقوع بزگترین فاجعه زیست محیطی در جهان بر اثر نشت یا انفجار احتمالی نفتکش «صافر» که در آب‌های نزدیک بندر رأس عیسی الحدیده در غرب یمن شناور است، هشدار داد.

گزارش مصوّر و نگران کننده از وضعیت فاجعه‌بار نفتکش «صافر» که حاوی نزدیک به یک میلیون و 275 هزار بشکه نفت خام است و همچنین میزان خوردگی مخزن آن در نتیجه عدم ادامه عملیات تعمیر و نگهداری از 5 سال گذشته تاکنون موجب بروز واکنش‌هایی از سوی فعالان یمنی شده و نگرانی‌های گسترده جهانی از احتمال نشت یا انفجار قریب‌الوقوع و وقوع فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ را موجب شده است.
تهدید به بستن بندر رأس عیسی
در همین راستا معمر الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی یمن شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به احتمال نشت یا انفجار نفتکش »صافر» نسبت به خطر وقوع یکی از بزرگترین فاجعه‌های زیست محیطی در تاریخ جهان هشدار داد.

الاریانی تاکید کرد که نشت 138 میلیون لیتر نفت در دریای سرخ منجر به بستن بندر الحدیده برای چندین ماه، کمبود سوخت و احتیاجات ضروری و بالارفتن قیمت‌های سوخت به بیش از %800 و مضاعف شدن قیمت کالاها و مواد غذایی شده و طی دوره 20 ساله آینده منابع آبزیان دریای سرخ را متحمل هزینه‌ای به ارزش بیش از 10میلیارد دلار خواهد کرد.
او گفت چنانچه در نتیجه نشت یا انفجار آتش‌سوزی در نفتکش «صافر» اتفاق بیافتد 3 میلیون نفر در الحدیده تحت تاثیر گازهای سمی قرار خواهند گرفت و بیش از 500 هزار نفری که به کار در شغل صیادی مشغول هستند به همراه خانواده‌هایشان که تعدادشان به 1.7 میلیون نفر می‌رسد به کمک‌های غذایی نیاز پیدا خواهند کرد و منابع آبزیان در دریای سرخ نیز به دوره 25 ساله‌ای برای بهبود نیاز پیدا خواهند کرد.
مسمویت تدریجی
الاریانی گفت که مخلوط شدن گازهای متصاعد از آتش‌سوزی احتمالی با آب باران به چرخه آب‌های زیرزمینی وارد شده و باعث مسمویت‌های تدریجی و مشکلات بهداشتی برای بیش از 6 میلیون نفر خواهد شد کما این‌که %4 از زمین‌های کشاورزی تولید کننده در یمن با ابرهای سیاه آلوده پوشش خواهند گرفت که این باعث از بین رفتن غلّات، میوه‌جات و سبزی‌ها خواهد شد که قیمت آنها در حلا حاضر بالغ بر 70 میلیون دلار است.
وزیر اطلاع‌رسانی همچنین گفت که وقوع نشت نفت یا انفجار در این نفتکش باعث خواهد شد 58 سازمان بشردوستانه فعالیت‌ها و خدماتشان در الحدیده را متوقف سازند که به تبع آن خدمات‌رسانی به 7 میلیون نیازمند تعطیل خواهد شد و احتمالا به فرار تعداد بیشتری از مردم به سوی شهرهای دیگر خواهد انجامید تا در آنجا بتوانند کمک‌ها و خدمات دریافت کنند و همچنین این فاجعه احتمالی باعث انتقال 60 هزار کشاورز و صیاد از کار 12 ماهه در ساحل و خروج آنها برای یافتن کار و خدمات در دیگر مناطق خواهد شد.
نابودی گسترده محیط زیست دریایی
الاریانی گفت که فاجعه زیست محیطی ناشی از هر گونه نشت یا انفجار مخزن نفتکش صافر تنها به کشور یمن منتهی نخواهد شد بلکه کشورهای حوزه دریای سرخ، خلیج عدن، حرکت تجارت بین‌المللی در تنگه باب المندب و کانال سوئز و علاوه بر آن نابودی گسترده محیط زیست دریایی در طول نوار ساحلی میان آنها را شامل شده و تاثیرات خود را به مدت چندین دهه آینده بر جای خواهد گذاشت.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن در این‌ راستا شبه‌نظامی حوثی را در رابطه با این فاجعه احتمالی و نتایج مصیب‌بار آن کاملا مسئول دانست.

او خواستار واکنش سریع جامعه جهانی و اعمال فشار لازم برای پشت سر گذاشتن این خطر در کمین و همکاری با تیم فنی وابسته به سازمان ملل متحد برای ارزیابی زیان‌ها و آغاز کارهای تعمیر و نگهداری دوره‌ای نفتکش شد.

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر از وضع نفتکش «صافر» در آب‌های مقابل بندر رأس عیسی در دریای سرخ که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته و در وضعیت شدیدا ناگواری است هشدار داده بود.

سفارت آمریکا در یمن در حسابش بر شبکه «توئیتر» نوشت که «وضعیت نفتکش ذخیره کننده نفت(صافر) که به کنترل حوثی‌ها در آمده رو به وخامت است، و این منجر به نشت فاجعه‌باری در دریای سرخ خواهد شد».

سفارت آمریکا همچنین افزود« حوثی‌ها به مدت چندین سال از ورود تیم کارشناسان بین‌المللی برای ارزیابی اوضاع نفتکش ممانعت کرده‌اند.

حوثی‌ها قبل از این‌که دیر نشده باید اجازه انجام بررسی و تعمیر نفتکش را به تیم کارشناسان فنی بین‌المللی بدهند».