۱۳۹۹ خرداد ۸, پنجشنبه

تشدید تنش میان آمریکا و چین؛ پکن به واشینگتن: زور گویی بس است



فصل تازه‌ای در رویارویی میان آمریکا و چین در کریدورهای سازمان ملل با پیش زمینه پرونده هنگ‌کنگ در حال روی دادن است که به دیگر مسائل مورد اختلاف این دو ابر قدرت، اضافه شده و بر شدت تنش موجود میان دو کشور بر سر بحران کرونا از چند ماه قبل به این طرف، افزوده است.




آمریکا و چین شامگاه چهارشنبه 27 مه در سازمان ملل، درپی مخالفت چین با درخواست واشینگتن برای برپایی اجلاس شورای امنیت برای بررسی طرح چین برای اعمال قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ، به مخالفت با هم برخاستند.

نگرانی آمریکا و ناخشنودی شدید چین
هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای عنوان ساخت، « این موضوع باعث بروز نگرانی شدیدی می‌شود که بشکل ضمنی، صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند» و نیازمند رسیدگی فوری شواری امنیت و اعضای 15 گانه آن می‌باشد.

از سوی دیگر شانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در توئیت خود نوشت: «چین این درخواست را که مبتنی بر هیچ مبنایی نیست، قاطعانه رد می‌کند زیرا قانونگذاری امنیت ملی ویژه هنگ‌کنگ، یک موضوع داخلی است و « ربطی به شورای امنیت ندارد».

چین خطاب به آمریکا: زورگویی را متوقف کن
این درحالی است که آمریکا تاکید دارد، مخالفت چین با برپائی نشست شورای امنیت در مورد هنگ‌کنگ درکنار لاپوشانی و پنهان کاری‌های شدید، سوء مدیریت بحران کرونا، نقض مداوم تعهدات بین‌المللی در مورد حقوق بشر و رفتار خلاف قانون در دریای چین جنوبی، می‌بایست به همه نشان دهد که پکن به مثابه عضو مسئول در سازمان ملل رفتار نمی‌کند

سفیر چین در مقام پاسخ به موضع آمریکا، تاکید کرد: «رویدادها هر بار نشان داده اند که این آمریکا است که در کار مشکل آفرینی در سطح جهان است. آمریکا تعهدات جهانی خود بر أساس قانون بین‌المللی را نقض کرده و چین، آمریکا را به متوقف کردن فوری سیاست اعمال قدرت و زورگویی فرا می خواند».

شایان ذکر است که این درخواست آمریکا، با افزایش تنش میان واشینگتن و پکن بر سر بحران کووید 19 همزمان شده است به طوری که آمریکا ماههاست که در مورد شفافیت چین درخصوص موضوع شیوع کرونا ابراز تردید می کند که برای نخستین بار در ووهان چین پدیدار شد اما چین این اتهام ها را بکلی رد کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام داشت که هنگ کنگ دیگر سزاوار برخوردی خاص بر اساس قانون آمریکا نیست زیرا چین، خودمختاری این منطقه را خدشه دار کرده و با این کار ضربه شدیدی را بر موقعیت هنگ‌کنگ به عنوان یک قطب اساسی پولی، وارد آورده است.
اعمال تحریم ها در مورد اقتصاد و صدور روادید

ديويد ستيلويل دیپلمات ارشد آمریکا در منطقه شرق آسیا، روز چهارشنبه 27 مه تاکید کرد که ترامپ، فهرست بلند بالایی از واکنش‌های احتمالی در قبال برنامه چین برای اعمال قانون امنیت ملی در مورد هنگ کنگ را مد نظر دارد که شامل تحریم های اقتصادی و موضوع روادید سفر به امریکا می شود.

دیوید ستیلویل معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای شرق آسیا، پکن را به فرصت طلبی بحران کرونا برای پیاده کردن دستور کار سیاسی جهانی خود، متهم ساخت که شامل هنگ‌کنگ می گردد.

او در گفتاری کوتاه خطاب به روزنامه نگاران درخصوص نحوه واکنش آمریکا، خاطر نشان کرد که این تصمیم به ترامپ باز می گردد اما نحوه پاسخگویی، مشخص خواهد بود و هدف از آن، کاستن از تاثیرات منفی بر شهروندان هنگ کنگ و شرکت های آمریکایی است.