۱۳۹۷ بهمن ۲۱, یکشنبه

نشریه اقتصادی له زه کو پاریس: رژیم تهران در چهلمین سالگرد انقلاب "فرسوده و از نفس افتاده" است


                                     نشریه اقتصادی له زه کو پاریس
نشریه اقتصادی له زه کو چاپ پاریس نوشت: رژیم تهران در چهلمین سالگرد انقلاب، فرسوده و از نفس افتاده است.

 این نشریه می‌نویسد: حتی سخنرانی اخیر خامنه‌ای در جمع نظامیان این کشور نتوانست حسّ وضعیت فاجعه‌بار کشور را پنهان کند. به‌نوشته له زه کو شکست رژیم ایران چهل سال پس از تأسیس آن خود را بیش از هر جا در شکست اقتصادی نمودار می‌کند.

له زه کو با توجه به اعتصابها و اعتراضهای اقشار مختلف ایران در شهرهای مختلف در همه روزهای هفته نوشت: تنها متحد رژیم ایران در حال حاضر روسیه است، هر چند خود مقامات روسیه تصریح می‌کنند که تهران متحد مسکو نیست. به‌نوشته له زه کو سیاست‌ها و اقدام های ماجراجویانه رژیم ایران در سوریه، یمن و لبنان منشأء نگرانی است، در حالی که برای ۸۱میلیون ایرانی نیز وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورشان نگران‌کننده‌تر از گذشته است. دو سوم جمعیت امروز ایران بعد از تأسیس حکومت اسلامی به دنیا آمده‌اند و از دو سال پیش به این سو اعتصابها و اعتراض های پراکنده خیابانی که طی آن مردم برای نخستین بار صریحاً خواستار پایان یافتن حکومت اسلامی هستند، به زندگی ثابت روزمره مردم ایران بدل شده است.

 له زه کو می‌نویسد: درست است که درآمد متوسط ایرانیان از سال ١٣۵۷دوبرابر شده است، اما در مابقی جهان این درآمد به قیمت دلار ثابت شش برابر افزایش یافته و فقط طی سی سال حکومت شاه درآمد متوسط ایرانیان سه برابر افزایش یافته بود.

له زه کو وضعیت اقتصادی رژیم ایران را با سه کشور مشابه دیگر مقایسه کرده که در آستانه انقلاب اسلامی در ایران در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته بودند.

 نشریه اقتصادی فرانسوی نوشته است: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این کشورها در چهار دهه اخیر به صنایع و پیشرفتهای فنی متنوع دست یافته‌اند، در حالی که نیمی از تولید ناخالص ملی ایران بر درآمدهای نفتی متکی است. چهل سال پس از تأسیس حکومت اسلامی ایران، اقتصاد این کشور دو و نیم برابر کوچکتر از اقتصاد ترکیه شده است که در آستانه انقلاب ۱٣۵۷بیست و شش درصد کوچکتر از اقتصاد ایران بود. در آستانه تأسیس حکومت اسلامی ایران درآمد سرانه ایران ۵٠درصد بیش از درآمد سرانه کره جنوبی بود، امروز اما، درآمد سرانه ایران شش برابر کمتر از درآمد سرانه کره جنوبی است.

روزنامه لیبراسیون نیز در مورد وضعیت اقتصادی امروز ایران با اقتصاددان فرانسوی تیئری کوویل مصاحبه کرده که گفته است خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران به منزله شوک اقتصادی بسیار خشونت‌باری برای این کشور بوده است. تیئری کوویل گفته است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جدید میلادی به منفی ٤درصد سقوط کرده، در حالی که پس از امضای توافق اتمی و تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران رشد اقتصادی این کشور ناگهان به ١٣٫۴درصد رسید و حتی تا سال ۲٠١٧به ٦درصد بالغ شد. به‌گفته تیئری کوویل دونالد ترامپ اقتصاد ایران را خفه کرده است. نفت ۸٠درصد درآمدهای صادراتی ایران و بیش از ٤۰درصد درآمدهای مالیاتی این کشور را تشکیل می‌دهد و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه نفت و نظام بانکی ایران بودجه سالانه این کشور را از ۲٠درصد منابع خود محروم ساخته است.

به گفته اقتصاددان فرانسوی در نتیجه این تحریمها ایران دیگر قادر به واردات کالا نیست و تقریباًً هیچ شرکت ایرانی نمی‌تواند بدون واردات به‌ویژه واردات مواد اولیه به حیات و فعالیت اقتصادی خود ادامه بدهد. به همین دلیل صنعت خودروسازی ایران که بعد از صنعت نفت بیشترین نیروی کار صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد از رمق افتاده است. از اینها گذشته، به‌گفته تیئری کوویل چگونه می‌توان اقتصاد کشوری را به تحّرک واداشت در حالی که کلیه بانک‌های آن در قرنطینه و تحریم هستند.