۱۳۹۷ اسفند ۹, پنجشنبه

FATF، «وضعیت کیش و مات» رژیم

                                وضعيت «كيش و مات» رژیم
بعد از تمدید مهلت ۴ماهه گروه ویژه اقدام مالی یا FATF و شروط و تهدیدهایی که این نهاد در صورت عدم تصویب لوایح باقیمانده متوجه رژیم کرده است، جنگ و دعوای باندهای درون حاکمیت در مورد تصویب یا عدم تصویب لوایح باقیمانده اوج جدیدی گرفته است.

جناح‌های متخاصم هر کدام به‌زعم خود برای نجات نظام با چنگ و دندان نشان‌دادن به یکدیگر وحشت خود را در صورت تصویب یا عدم تصویب، از آینده رژیم به نمایش می‌گذارند.
به زانو درآمدن رژیم
بهزاد نبوی از مهره‌های باند اصلاح‌طلب سعی می‌کند عواقب تصویب نکردن لوایح FATF را به باند مقابل گوشزد کند: «تصویب نشدن FATF نظام را به زانو در خواهد آورد…مخالفان تصور می‌کنند با این مخالفتها و سنگ‌اندازی‌ها دولت روحانی را به زانو درمی‌آورند اما نتیجه نهایی‌اش به زانو درآمدن کشور است».(سایت دیدار ۶اسفند ۹۷)

 مجموعه فشارها خصوصاً وضعیت انفجاری جامعه، اعتراضات و قیامهای مردمی، رژیم را با خطر سرنگونی مواجه کرده است، زیرا دارای هیچ اهرمی نیست که بتواند با آن با فشارهای چندجانبه و همه‌جانبه مقابله کند و خود را از مهلکه بیرون بکشد.

 روزنامه وطن امروز تصویب لوایح FATF را به‌مثابه طناب داری بر گردن تمامیت رژیم می‌داند و می‌نویسد: «یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که معتمدان نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام از ظریف پرسیده‌اند، با این مضمون بوده است: «با تصویب لوایح پالرمو و CFT و اشراف کامل نهادهای نظارتی خارجی مانند وزارت خزانه‌داری آمریکا بر جریان پولی و مالی کشور، آیا مجاری دورزدن تحریم‌ها مسدود نمی‌شود؟ و آیا دست ایران برای مقابله با تحریم‌ها کاملا بسته نخواهد شد؟» ظریف تاکنون نتوانسته است به این سؤال کلیدی، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

آنچه ظریف در تمام جلسات مجمع تشخیص مصلحت و در دفاع از تصویب پالرمو و CFT گفته است، تنها و تنها بر پایه یک حرف بوده است برای این‌که اوضاع بدتر نشود، باید این لوایح تصویب شود». ظریف قبل از این و هنگام بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی نیز صراحتاً اعلام کرد: «تصویب پالرمو و CFT به هیچ‌وجه موجب بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت مردم نمی‌شود».(وطن امروز ۷اسفند ۹۷)

یکی از اعضای مجلس ارتجاع به نام قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که دولت به‌دنبال بهانه می‌گردد تا ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازد گفت: «دولت تلاش دارد تا مشکلات معیشتی را به عدم تصویب لوایح مربوط به FATF نسبت دهد، دولت باید ابتدا در مورد عواقب و نتایج اجرای برجام مسئولیت بپذیرد و بعد از آن در مورد نتایج عدم پذیرش CFT و «پالرمو» تهدید کند».(خبرگزاری ایسنا ۳اسفند ۹۷)

 شکست سیاست مماشات
یک کارشناس سیاسی رژیم نیز به‌نام مهدی مطهرنیا نسبت به شکست سیاست مماشات غرب اینچنین آه و ناله سرداد: «استفاده نکردن از فرصت FATF، زمینه پایان مماشات جامعه بین‌الملل با ایران را فراهم می‌کند».

وی همچنین نگرانی خود را از عواقب جنگ باندهای درون حاکمیت به نمایش گذاشته است: «ادامه این مباحث در فضای متهم کردن دو طرف به تبعات و پیامدهای ناشی از پذیرش یا رد FATF می‌تواند جامعه ایران را در این شکل‌بندی و تشتت در تصمیم‌گیری بیش‌تر قرار دهد و ابعاد گوناگون فساده‌ای اقتصادی، اداری و سیاسی دو جناح را در منازعه پذیرش یا عدم پذیرش این معاهده و لوایح مربوط به آن بیش‌تر هویدا سازد. از طرف دیگر جهان و سازمانهای بین‌المللی می‌توانند به ایران و افکار عمومی در جهان بگویند ما بار دیگر به ایران فرصت دادیم تا از این معنا بهره ببرد، ایران در وضعیت کیش و مات است».(خبرگزاری ایسنا ۵اسفند ۹۷)

در شرایطی فشار تصویب نشدن لوایح وضعیت را این‌چنین خطرناک می‌کند که چوب بغل سیاست مماشات هم از زیر بغل رژیم گرفته شده است و خبر آن‌چنانی هم از امدادهای غیبی برای امدادرسانی به آن وجود ندارد.

 خطر سرنگونی
حاکمیت آخوندی باید همزمان فشار جامعه بین‌المللی و فشار تحریم‌ها از خارج و همچنین خفگی اقتصادی و اعتراضات و قیام های مردمی را تحمل کند که این وضعیت برای آن بسیار خطرناک است.

مجموعه فشارها خصوصاً وضعیت انفجاری جامعه، اعتراضات و قیامهای مردمی رژیم را با خطر سرنگونی مواجه کرده است، زیرا دارای هیچ اهرمی نیست که بتواند با آن با فشارهای چندجانبه و همه‌جانبه مقابله کند و خود را از مهلکه بیرون بکشد.

خود تحریمی
عواقب تصویب کردن لوایح هم بهای گزافی برای آن دربردارد آن‌چنان که رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای روزمره و به‌درستی آثار و عواقب تصویب لوایح را به دولت و باند آخوند حسن روحانی گوشزد می‌کند.

آخوند مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تصمیم‌گیری مجمع درباره لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) گفت: «مصالح پیوستن به پالرمو را بسیار کم و مضرات آن را زیاد می‌بینیم... در نتیجه با الحاق به کنوانسیونهای مرتبط با FAFT مرتکب خودتحریمی می‌شویم».(کیهان ۵اسفند ۹۷)

خود تحریمی که آخوند مجتهد شبستری نگران آن است به این مفهوم است که در صورت پذیرش این لوایح، بانک‌های حکومتی نمی‌توانند با نهادهایی که در لیست‌های تحریم قرار دارند تبادلات مالی و پولی داشته باشند.

همچنین آنها نمی‌توانند با نهادهای دست‌اندرکار پولشویی برای حمایت مالی و لجستیکی از تروریست‌های دست‌نشانده نظام در منطقه تبادلات مالی و پولی داشته باشند...

بی‌دلیل نیست که رسانه‌های باند خامنه‌ای هرجا که می‌خواهند ضرر تصویب لوایح را به باند مخالف گوشزد کنند بلافاصله موضوع خود تحریمی را مطرح می‌کنند.
خود تحریمی سیستمی
در این زمینه سایت موسوم به دانشجو با عنوان «FATF چگونه ایران را دچار خودتحریمی سیستمی می‌کند؟» می‌نویسد: «در اوج جنگ اقتصادی و در شرایطی که انتظار می‌رود بانک مرکزی با تمام توان مقابل آمریکا و سیاست‌های خطرناک آن بایستد، شاهد تجویز «نسخه خودتحریمی» گروه ویژه اقدام مالی(FATF) و وزارت خزانه‌داری آمریکا توسط برخی مقامات این بانک هستیم. اهمیت تجویز نسخه خودتحریمی توسط این مقامات دولتی وقتی مضاعف می‌شود که بدانیم منتقدان برجام و FATF در دو سال و نیم اخیر، بارها درباره خطر خودتحریمی سخن گفته‌اند».