۱۳۹۶ مرداد ۲۲, یکشنبه

كارشناس حقوق بشر ملل متحد از اعدام يك مرد جوان كه بعنوان يك كودك محكوم شده بود خشمگين است


سايت كميسيونر عالي حقوق بشر ملل متحد ۲۰/۵/۹۶ : « ژنو – گزارشگر ويژه ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران عاصمه جهانگير خشم خود را در مورد اعدام يك مرد جوان كه حكم اعدام را بعنوان يك كودك دريافت كرد، ابراز كرده است.

عليرضا تاجيكي در سن 15 سالگي در سال 2012 دستگير شد و در سال 2013 در سن 16 سالگي به مرگ محكوم شد.
وي در تاريخ 10 اوت اعدام شد عليرغم مداخلات مكرر توسط كارشناسان حقوق بشر ملل متحد كه ميگفتند حكم اعدام هرگز نبايد بر عليه يك كودك استفاده شود و اشاره كردند كه آقاي تاجيكي بر اساس گزارش شكنجه شده بود و يك محاكمه عادلانه دريافت نكرده بود.گزارشگر ويژه گفت، ”من به شدت ناراحت هستم كه مطلع شدم كه اين اعدام انجام شد عليرغم اينكه دوبار در تاريخهاي برنامه ريزي شده قبلي عقب انداخته شد.“
كارشناس حقوق بشر ابراز داشت كه حكم اعدام آقاي تاجيكي به دنبال پروسدورهاي قضايي كه مطابق با استانداردهاي قابل قبول بين المللي يك محاكمه عادلانه يا روند قضايي صحيح نبود، تأييد شد.
وي گفت، ”من عميقا نگران هستم كه دادگاه به استفاده از ”اعترافات“ اجباري اتكا كرد كه بر اساس گزارش با استفاده از شكنجه از جمله ضرب و شتم، شلاق، و معلق كردن از دستها و پاها بيرون كشيده شده. هيچ تحقيقاتي در مورد اين ادعاهاي شكنجه وجود نداشته است.“”آقاي تاجيكي از نقضهاي حق خود براي يك دفاع نيز رنج برد، بطور مثال با ندادن دسترسي به وكيل در تمام پروسه تحقيقات و نگه داشته شدن در سلول انفرادي به مدت 15 روز بدون دسترسي به خانواده اش.“
خانم جهانگير افزود: ”اين رفتار براي يك فرد بالغ غير قابل قبول است اما براي يك مظنون نوجوان كه بعد از چنين نقض شديد حقوق محكوم شود و بعد عليرغم همه مداخلات اعدام شود، واقعا شوكه كننده است.“...
گزارشگر ويژه اشاره كرد، ”من اشاره ميكنم كه ايران هم كنوانسيون بين المللي حقوق شهروندي و سياسي و هم كنوانسيون حقوق كودك را تصويب كرده كه هر دو آنها كشور را متعهد ميكند كه از حق كودكان براي زندگي حفاظت كنند و به آن احترام بگذارند.“