۱۳۹۶ شهریور ۳, جمعه

چرا پرزیدنت ترامپ نباید التزام ایران به برجام را مجدداً تأیید كند (اسناد افشاگری علیه برجام به قلم کلیر لوپز)


سایت سنتر فور سكیوریتی پولیسی ۱/۶/۹۶ : « به قلم ـكلیر لوپز، معاون رئیس برای تحقیق و تجزیه و تحلیل در مركز برای سیاست امنیتی
یافته های كلیدی ..
افشاگریهای جدیدتر نشان میدهد كه رژیم ایران به كار روی كلاهكهای هسته‌ای و مواد منفجره برای شروع توالی انفجار یك بمب هسته ای در سایتهای مخفی خارج از محدوده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه میدهد ......
مقدمه ..



 دلایل متعددی وجود دارد كه چرا رئیس جمهور ترامپ ذیحق دانسته خواهد شد كه از تأیید مجدد امتناع كند كه در این نوشته به آن اشاره خواهد شد. هیچ كدام از آنها ربطی به نا امیدی ندارد كه ایران به حمایت از تروریسم بین المللی و توسعه موشكهای بالستیك برد بلند ادامه میدهد – بدلیل اینكه شروط صریح برجام چنین فعالیتهایی را منع نمیكند. نباید حتی تأیید مجدد نكردن به توافقات جانبی مخفی در برجام ارجاع دهد كه همه آنها حتی تا امروز علنی نشده اند. بلكه توجیهات كلیدی برای امتناع از تأیید مجدد در ماهیت علنا بیان شده رژیم ایران قرار دارد، تعهد آن به یك دكترین اسلامی شیعه هزار ساله، وجود شناخته شده یك برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفی ایران از حداقل 1988 تا 2002، نقض سیستماتیك معاهده ها و كنوانسیونهای بیشمار توسط این رژیم، همكاری ادامه دار با كره شمالی هم در كلاهك هسته‌ای و هم در تحقیق و توسعه موشك بالستیك، و اطلاعات فراوان باز درباره نقضهای جاری، صریح و مادی مقررات برجام توسط رژیم ایران.
ماهیت رژیم ایران
برجام ماهیت اسلامی بنیادین رژیم تهران را نادیده میگیرد كه بصورت تهاجمی جهادیست است و متعهد به اعمال سلطه جهانی شریعت تحت حاكمیت یك دولت اسلامی جهانی (خلافت یا امامت) میباشد. قانون اساسی ایران درباره این كاملا صریح است. در آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ”یك ارتش ایدئولوژیكی“ نامگذاری شده كه مأموریت آن نه فقط دفاع از مرزهای كشور است بلكه با نقل قول مستقیم از قرآن همچنین جهاد برای ”زدن ترور به قلب دشمن.“
فهم هویت اسلامی رژیم ایران این است كه این را نیز درك كنید كه مطابق شریعت مسلمانان وظیفه دارند كه به كافران دروغ بگویند؛ بنابراین كل پروسه مذاكرات با ایران بر اساس این است كه به یك طرفی اعتماد كنید كه بر اساس اعتقاد موظف است كه فریب كار باشد.
با اعمال چنین اصولی به مسأله مذاكرات هسته‌ای ایران، در سپتامبر 2012 معاون رئیس جمهور ایران فریدون عباسی دوانی كه ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را از 2011 تا 2013 به عهده داشت به روزنامه الحیات مستقر در لندن گفت كه فریب بكار گرفته شد تا برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را پیش ببرد و از آن حفاظت كند و گفت ”بعضی اوقات ما وانمود میكردیم كه ضعیفتر از آن هستیم كه واقعا بودیم و برخی اوقات ما قدرت نشان میدادیم كه واقعا در دست ما نبود.“
بدتر اما یك گزارش ژانویه 2014 توسط هیأت علمی دفاعی پنتاگون درباره قابلیت آژانسهای اطلاعاتی آمریكا برای كشف چنین فریبی از طرف ایران یا دیگر قدرتهای خارجی كه ممكن است مخفیانه تسلیحات هسته‌ای بسازند كمتر از تشجیع كننده است. گزارش 100 صفحه ای این را یافت كه تواناییهای كشف آمریكا ”یا ناكافی است یا اغلب وجود ندارد.“ این محتمل نیست كه بهبود قابل توجهی در چنین تواناییهایی در سه سال متعاقب دولت اوباما انجام شده باشد. ....
توافقنامه ها و نقضهای قبلی
پرونده قبلی ایران از عدم پیروی از معاهده ها و توافقنامه های چند جانبه مختلف كه یك امضا كننده آن بود فقط مناسب بودن بدبینی پنتاگون را تقویت میكند و بر حماقت آمریكا تأیید میكند كه به احساس مقید بودن به یك توافقنامه كه هیچ كس امضا نكرده، ادامه میدهد، سنا آن را تصویب نكرده از لحاظ قانونی الزام آور نیست و هیچ كاری نمیكند برای بازداشتن ایران از توسعه، گسترش و شاید روزی منتقل كردن تسلیحات هسته‌ای. چند مثال كافی خواهد بود:
معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) كه توسط ایران در تاریخ 5مارس 1970 تصویب شد: به مدت سالیان ایران شرایط ان پی تی را با توسعه غیر قانونی برنامه هسته‌ای خود بدون مشورتهای لازم با آژانس بین المللی انرژی اتمی نقض كرد.
وقتی كه در سال2002 كشف و فاش شد ایران نهایتا آن بخشهایی از برنامه هسته ای خود را كه علنا افشا شده بود را اعلام كرد ولی مانع دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایتهای درخواست شده، شد، از تأمین اطلاعات درباره فعالیتهای هسته‌ای قبلی خود امتناع كرد و مكررا در پایبند بودن به ضرب الاجلهای حساس و بطور دوجانبه توافق شده با آژانس ناكام ماند.
كنوانسیون ممنوعیت توسعه، انباشت و استفاده از تسلیحات شیمیایی و نابودی آنها كه در تاریخ 3نوامبر 1997 توسط ایران تصویب شد. ایران ادعا كرد كه برنامه تسلیحات شیمیایی خود را بعد از جنگ دهه 1980 ایران- عراق خاتمه داده است ولی اطلاعات آمریكا مدعی است كه ایران نه فقط مواد شیمیایی خود را حفظ كرده بلكه برنامه خود را شتاب داده و به رژیم بشار الاسد در سوریه در توسعه و استفاده جنایتكارانه زرادخانه تسلیحات شیمیایی دمشق بر علیه اهداف غیر نظامی در جنگ داخلی ادامه دار آنجا كه در سال 2011 شروع شد، كمك كرده است.
همانطور كه در بالا اشاره شد عدم پایبندی رژیم ایران به مقررات الزام آور توافقنامه بین المللی كه یك امضا كننده آن است نشاندهنده یك بی احترامی فاحش به تعهدات معاهده های آن است. .. .
آژانس بین المللی انرژی اتمی
از طرف شورای امنیت ملل متحد آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای مسئولیت اولیه برای مانیتور كردن معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) میباشد. در مورد ایران گزارشات سه ماهه توسط شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد اجرای توافقنامه پادمان ان پی تی و مقررات مربوط به قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران شاخصهای كلیدی از عدم تبعیت ایران از وظایف قرارداد خود فراهم میكند. گزارش سه ماهه 8نوامبر 2011 بطور خاص در رابطه با ”نگرانیهای جدی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران“ آژانس بین المللی انرژی اتمی آشكار كننده است.
در آن گزارش آژانس به مسائل زیر اشاره كرد كه مستقیما در قضاوتش به احتمال اینكه برنامه هسته ای ایران در واقع یك برنامه تسلیحات هسته‌ای بود، اشاره داشت:
تحقيقات و توسعه كلاهك هسته اي
اندازه كردن كلاهك با دماغه نوك يك موشك با قابليت هسته اي با مهندسي مجدد محفظه بارگيري موشك براي حمل يك كلاهك هسته‌اي
مدل كامپيوتري انفجارهاي هسته اي
آزمايشات از حداقل سال 2010 بر ماشه هاي هسته‌اي براي كامل كردن پروسه اي كه امواج شوك از مواد منفجره متعارف سوخت كروي در مركز يك قطعه هسته اي را فشرده ميكند تا توالي انفجار داخلي يك انفجار هسته‌اي را آغاز كند
آزمايشات هيدروديناميك كه مطابق گزارش آژانس ”شاخصهاي قوي از توسعه محتمل تسليحات هستند“
ايران فلز اورانيوم را به نيم كره ريخته و شكل داده براي يك دستگاه انفجاري هسته‌اي كه يك طراحي پيچيده سلاح هسته اي است
ايران طراحي يك سلاح هسته‌اي با مواد منفجره غير شكافت پذير در آزمايش در يك محفظه مهار شده (پارچين) را تأييد كرد
ايران چاشني هاي انفجاري را ساخته و آزمايش كرده كه براي انفجار داخلي سلاح هسته اي ضروري است
ايران آغاز گرهاي نوتروني ساخته است كه براي شروع يك واكنش زنجيره اي شكافتن هسته اتمي در يك سلاح هسته اي استفاده ميشود
ايران 14 طرح قابل كار مختلف براي يك سلاح هسته اي كه به داخل دستگاه ورود براي كلاهك مواد منفجره با قدرت بالاي موشك ميانبرد شهاب 3 ايران بخورد، پيشنويس كرده
ايران سيستمهاي فيوزينگ براي يك كلاهك موشك هسته‌اي ساخته است تا يك انفجار زميني يا يك انفجار ارتفاع بالا بالاي 3000 متر انجام دهد
...
كمك خارجي به برنامه هسته اي ايران بطور مشخص يك كارشناس هسته اي روسيه كه از سال 1996 تا 2002 در ايران كار كرد و كمك براي سيستم آغاز مواد منفجره با قدرت بالا در ايران و ساختن دستگاه تأييد تشخيص سرعت بالا كه براي مانيتور كردن آزمايشات مرتبط استفاده ميشود، فراهم كرد

به عبارت ديگر آژانس بين المللي انرژي اتمي تأييد كرد كه ايران يك برنامه توسعه تسليحات هسته اي بسيار پيشرفته و فشرده حداقل تا پايان 2003 داشت. متأسفانه تحت فشار بسيار زيادي از ايران، دولت آمريكا و ديگر طرفها در برجام آژانس اساسا عقب نشست و در تاريخ 26 فوريه 2016 يك گزارش منتشر كرد كه ادعا كرد كه ايران بطور اساسي در تبعيت از تعهدات برجام خود است. قابل ذكر است كه آژانس هيچ اشاره اي به اين واقعيت نكرد كه اكثريت به اصطلاح ابعاد نظامي محتمل كه اينقدر روشن در گزارشات قبلي خود توصيف شد هرگز حل و فصل نشده بود اما فقط ناديده گرفته شده به منظور اينكه اجازه بدهد كه برجام پيش برود. .....
شورای ملی مقاومت ایران گزارش میكند
برنامه تسلیحات اتمی ایران به صورتی مخفی و دور از چشم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دانش عموم باقیماند تا آنكه در اوت 2002، شورای ملی مقاومت ایران، گروه اپوزیسیون بزرگ و دمكراتیك در تبعید ایران، مخفی‌كاری ایران را افشاء كرد. در كنفرانسهای مطبوعاتی همزمان در پاریس و واشنگتن دی.سی.سخنگویان شورای ملی مقاومت ایران وجود سایتهای اتمی ایران كه حالا اسامی آشنا هستند یعنی نطنز، اصفهان، كارخانه كالا الكتریك و بعداً بسیاری دیگر را فاش ساختند. بطور قابل فهمی رژیم ایران شوكه شد و حداقل در مورد یك سایت (در لویزان-شیان) تصمیم گرفت كه كل تأسیسات را از روی زمین بتراشد و پاك كند تا آنكه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از آنرا بدهد.
اما ایران جاه‌طلبی تسلیحات اتمی خود و یا در آن زمان برنامه كاملاً پیشرفته خود را كنار نگذاشت. بجای آن، وزارت دفاع ایران و سپاه پاسداران كه در درجه اول مسئول توسعه اتمی رژیم است شروع به جابجا كردن تأسیسات به زیر زمین شدند و كارخانه‌های كامل را در سنگرها و تونلها در زیر كوهها مدفون كردند. حتی در حالیكه تحریمهای ملل متحد و آمریكا سخت‌تر و سخت‌تر میشد، گزارشات آژانس مستند میكند كه رژیم ایران در واقع هم برنامه اتمی و هم برنامه موشكی بالستیك خود را صرفاً تسریع كرد.
سپند و برنامه تسلیحات اتمی ایران: در مسیر مشخص شده، زیرزمینی و بازرسی نشده
نقض صریح تدابیر بخش تی. برجام در سایت نظامی پارچین تحت نظر سپند در جریان است. پارچین محل “مركز تحقیق و گسترش تكنولوژی‌های انفجار و ضربه ” (متفاز علامت اختصاری آن به فارسی است) ، تنها یكی از 7 سایتی كه زیر نظر سپند میباشد كه در آنها كار برای كلاهكهای اتمی، چاشنی‌ها و مواد انفجاری ادامه مییابد. “صنایع شیمیایی پارچین ”، بخشی از سازمان صنایع دفاع ایران، در سال 2008 توسط وزارت خزانه‌داری آمریكا بخاطر وارد كردن “مواد شیمیایی مرحله مقدماتی برای اكسیدكننده سوخت جامد، احتمالاً برای بكارگیری در موشكهای بالستیك ”مورد تحریم قرار گرفت. پارچین محلی است كه آژانس مدتهاست مشكوك است كه ایران مشغول انجام آزمایشات انفجاری برای چاشنی‌های اتمی است. در ماه اكتبر، ایران حتی تأیید كرد كه از یك كابین مهار انفجار در پارچین برای آزمایش سیمهای پل انفجاری استفاده كرده است اما مدعی شد كه این امر ربطی به توسعه تسلیحاتی ندارد. به همین میزان غیرقابل باور اینكه یكی از توافقات حاشیه‌ای مخفی با آژانس بعداً به ایران اجازه داد تا خودش در پارچین نمونه‌گیری كند كه در آنها در واقع آژانس شواهد اورانیوم غنی شده یافت. اما برجام به هر صورت تحریمها علیه صنایع شیمیایی پارچین را برداشت. در پارچین 12 مجموعه جداگانه نظامی و موشكی است. در یكی از آنها بنام “كارخانه 6 ”در نزدیكی مركز سایت نظامی پارچین، متفاز یك محل جدید، مخفی و بشدت حفاظت شده ایجاد كرده است كه از آن تحت عنوان “تحقیق آكادمی ”در ارتباطات درونی سپند یاد میشود. نه آژانس و نه رهبری امنیت ملی آمریكا نمیدانند كه در آنجا چه میگذرد اما بر اساس شرح حال متفاز و سپند، بعلاوه مخفی‌كاری موجود حول این فعالیتها، این به روشنی نقض هم نص و هم روح برجام است.
سایر تخطی‌ها از برجام توسط ایران
فرد فلیتز، معاون ارشد رئیس برای سیاست و برنامه‌ها در “مركز برای سیاست امنیتی ”كار زیادی جهت مستندسازی تخطی‌های برجام توسط ایران انجام داده است. فلیتز كه بطور مرتب در نشنال ریویو مقاله مینویسد به نكات زیر اشاره داشته است:
• ایران در حال كار با سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم پیشرفته‌تر از آنچه اجازه دارد است و اعلام كرده كه توانایی شروع تولید انبوه سانتریفیوژها را دارد
• ایران محدودیت تولید و ذخیره‌سازی آب سنگین را رد كرده است كه برای كار رآكتورهای اتمی آب سنگین كه تولید پلوتونیوم میكنند نیاز است
• اطلاعات آلمان گزارش كرد كه شواهد معتبری وجود دارد كه ایران بطور مخفیانه در حال خرید تكنولوژی اتمی و موشكی در خارج از كانالهای تأیید شده برجام است
• انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی همچنین به عزم ادامه‌دار ایران برای خرید غیرقانونی كالاهای حساس برای برنامه‌های موشكی و نظامی‌اش بعلاوه پیشینه طولانی‌مدتش در خریدهای اتمی و مرتبط با اتمی اشاره دارد.. آمریكا باید این نحوه كار ایران برای تحصیل كالا را مغایر با برجام بداند كه محتملاً به قصد كمك به یك برنامه برای نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است.“
همكاری ایران-كره‌شمالی برای تسلیحات اتمی و موشكهای بالستیكی
اطلاعات زیاد از منابع علنی حاكی از روابط كاری نزدیك بین رژیم ایران و كره‌شمالی است. تهران و پیونگ‌یانگ در عین اینكه رژیم‌های بسیار متفاوتی هستند اما بنا به گفته آنتونی كوردزمن آنچنانكه در “تبلت ”در 26ژوئن 2017 نوشته است “منافع استراتژیك مشترك در ایجاد نیروهای موشكی و اتمی قوی دارند ”. انگیزه هر دو تهدید منافع امنیت ملی آمریكا و غرب و متحدان ما در مناطق هر یك، در خاورمیانه و شرق آسیا است.
در 28فوریه 2017 “مركز بسا ”یك بانك فكری محافظه‌كار اسرائیل، یك مقاله مفصل به قلم سرهنگ دوم بازنشسته دكتر رافائل اُفك و سرهنگ دوم بازنشسته دكتر دنی شوهام به نام “ایران در حال كار بسمت تسلیحات اتمی از طریق كره‌شمالی است ”منتشر كرد.
نویسندگان استدلال میكنند كه “بنظر میرسد از سالهای 1990 به بعد دهها و شاید صدها دانشمند و تكنسین كره‌شمالی در تأسیسات اتمی و بالستیكی ایران ”با هدف دستیابی به تولید یك وسیله انفجار اتمی كوچك شده كه بتواند روی دماغه بخش نهایی شهاب-3 قرار گیرد، كار كرده‌اند. آنها گفتند كه یك توافق رسمی مهم بین ایران و كره‌شمالی در سپتامبر 2012 “محتملاً به منظور مخفی كردن یك ارتباط سری ایران-كره‌شمالی بوده است.“چندین هیئت متقابلاً از ایران و كره‌شمالی بازدید كرده‌اند و مقامات بطور مخفی در سایتهای اتمی ایران و آزمایشات اتمی و موشكی كره‌شمالی حضور داشته‌اند.
با اعلام آژانس اطلاعات دفاعی در اوایل اوت 2017 كه ارزیابی نمود كره‌شمالی بصورت موفقیت‌آمیزی یك كلاهك كوچك شده را تولید كرده كه میتواند روی سیستم انتقال موشك بالستیكش سوار شود، بنظر میرسد كه تبانی ایران-كره‌شمالی به یك مرحله مهم در توانمندی هر دو در حمل تسلیحات اتمی رسیده است. این ارزیابی اطلاعاتی در ابتدا در سال 2013 به دولت اوباما داده شد اما تصمیم گرفت كاری در این زمینه نكند.
خودداری از تأیید مجدد التزام ایران به برجام بواسطه تبانی تهران با كره‌شمالی در توسعه كلاهك اتمی كه در جریان است، كاملاً بجا است.
نتیجه‌گیریها
در حالیكه شواهد معتبر از تخطی‌های ایران از برجام تمام مشروعیت لازم را به پرزیدنت ترامپ كه مجدداً التزام ایران به توافق را تأیید نكند، میدهد، اما روشن‌ترین دلیل برای عدم تأیید این است كه ایران كاملاً محتمل است كه همین حالا هم بمب را دارد. بنا به گفته دكتر پیتر ونسانت پرای، در حالیكه تمامی 10 كشور دارای تسلیحات اتمی، بمبهای اتمی خود را طی 3 الی 12سال ساختند، ایرانیها روی بمب خود برای تقریباً 30سال با كمك از قدرتهای اتمی موجود نظیر چین، كره‌شمالی، پاكستان و روسیه كار كرده‌اند. همچنانكه در بالا شرح داده شد، گزارش نوامبر 2011 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عمل اذعان نمود كه ایران دارای برنامه تسلیحات اتمی و احتمالاً بمبهای اتمی نیز هست.
احتمال بسیار زیاد كه كره‌شمالی طرح كلاهك پالس الكترومغناطیس را به ایران داده است تنها بیش از پیش ضرورت اعلام اینكه ایران در تخطی از برجام است را بر اساس بخش تی. تدابیر Section T provisions ، تقویت میكند.
آمریكا نبایستی زمانیكه زمان بازتأیید [التزام ایران به برجام-م] در اكتبر 2017 فرا میرسد در اعلام اینكه ایران در نقض مواد برجام است، تعلل كند. بسادگی اطلاعات معقول بسیار زیادی در مورد تقلب ایران بر سر قولهای بی‌ارزش اتمی‌اش وجود دارد. خطر برای آمریكا و دوستان و متحدان ما بیش از حد حیاتی است كه بیش از این به امید واهی كه شاید اینبار مذاكراتِ بیشتر بتواند به نتیجه منجر شود آنرا نادیده گرفت. رژیمی همانند ایران كه در دستور كار و در عقیده، ملتزم به دروغ گفتن به ما است؛ در گذشته به هیچیك از التزامات معاهداتی كه امضاء كرده پایبند نبود؛ بطور واقعی یك برنامه تسلیحات اتمی مخفی را برای بیش از 12سال قبل از اینكه گیر بیافتد داشته؛ حاضر به اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تمامی سایتهای مشكوكش نیست؛ با كره‌شمالی در آنچه در عمل یك عملیات مشترك برای توسعه تسلیحات اتمی و موشكهای بالستیك تبانی میكند؛ و مهمتر از همه در حال حاضر در هزاران جنبه پیچیده تكنولوژیك یك بمب اتمی مشغول به كار است. نمی‌توان در هیچ رؤیایی تصور كرد كه ایران به برجام ملتزم است. تنها گزینه این است كه پرزیدنت ترامپ از تأیید التزام ایران به برجام در اكتبر 2017 خودداری نماید. آمریكا در قبال چالشهایی كه این تصمیم بدنبال خواهد داشت آماده و توانمند است ولی عدم تأیید اولین گام ضروری است.