۱۳۹۶ مرداد ۲۳, دوشنبه

جان بولتون: ترامپ وارث 25سال سیاست شکست خورده مماشات است



تلویزیون فاکس نیوز ۲۰/۵/۹۶ : « سوال - بنظر می رسد ما هیچگاه در لبه یک جنگ اتمی آنطور که الان هستیم نبوده ایم. این یک جمله درستی است؟
بولتون - ما بلاشک در یک نقطه بحرانی هستیم زیرا کره شمالی طی بخصوص 8سال گذشته برنامه اتمی و موشکی بالستیک خودش را کامل کرده است. درواقع دونالد ترامپ 25سال سیاستِ شکست خورده را به ارث برده است که طی آن تلاش شد با کره شمالی برای خروج از این برنامه ها مذاکره شود. در حال حاضر هم گزینه های پیش روی ترامپ بسیار محدود است و گزینه های خوب هم نیست.

س - به لحن تند پرزیدنت انتقاداتی شده است اما پرزیدنت تلاش داشت روشن کند که او تدارک دیده و آماده شده یا قفل و مهمات گذاری کرده است تا از مردم آمریکا و همچنین خاک آمریکا دفاع کند. این چه اشکالی دارد؟
بولتون - فکر نکنم اشکالی داشته باشد. طی 25سال گذشته سیاستمدران دموکرات و جمهوریخواه گفتند غیرقابل قبول است که کره شمالی تسلیحات اتمی داشته باشد همان که به ایران هم گفته شده است. .. این سیاست که نتیجه اش آنچه الان هست درست نبوده و مردم ما نباید در چنین نقطه یی باشند ما نباید بگذاریم توسط این رژیم غیرقابل پیش بینی و توسط تروریسم اتمی علیه کشورمان به گروگان گرفته شویم.
سوال - بدون اینکه خیلی بخواهیم به گذشته برگردیم آیا شما این شیوه را که برخی دولتهای آمریکا بخصوص دولت کلینتون به کره شمالی پول داد و موازی آن دولت اوباما به ایران پول دادند آیا شما این سیاست مماشات با این رژیمها را به زیان ما بوده و زمان آن است که علیه آن بایستیم زیرا این رژیمهای قلدر به کار خود ادامه داده اند و ایرانیها روز روشن مرگ بر آمریکا می گویند آمریکا و اسراییل را شیاطین بزرگ و کوچک می خوانند ما چه باید بکنیم..
بولتون - بله سیاست 25سال گذشته همین که گفتید مماشات بوده است و این هم اولین بار نیست که مماشات خوانده می شود. جیم بیکر درست بعد از دولت کلینتون توافقی را با کره شمالی امضا کرد و مقاله نیویورک تایمز در 20سال پیش تحت عنوان سیاست استمالت کلینتون با کره شمالی بود که جواب نداشته است و با آینده یی مواجهیم که در آن کره شمالی آمریکا را با موشکهای مجهز به کلاهک اتمی تهدید می کند.با اینوصف یا می شود چین را متقاعد ساخت که شبه جزیره کره را متحد کند و کره شمالی را حذف کند یا اینکه نظر به گزینه اتمی چشم دوخت... ».