۱۳۹۶ مرداد ۳۰, دوشنبه

صدریها صدایشان را بلند میكنند: وابستگی عراق كافیست


روزنامه العرب- لندن ۲۹/۵/۹۶ : « تلاش مقتدی الصدر رهبر جریان صدر برای استفاده هوشیارانه از اشتباهات تراژیك، در روند سیاسی است كه طی 14سال گذشته دشمنانش در داخل خانواده شیعه آنرا به سمت تأسیس جریانی كه ناظران آنرا جریانی در حاكمیت میدانند هدایت نمودند. شایان یادآوریست كه حمایت مردمی در داخل عراق و مواضع مثبت كشورهای منطقه در قبال چنین ابتكاراتی موجب تشویق او میشود.

كوفه (عراق) ـ خطبه یكی از ائمه وابسته به جریان صدر در عراق، اصرار این جریان به‌ رهبری مقتدی الصدر روحانی شیعه را جهت خلاصی از قید خانواده وابستگان به ایران از طریق برقراری روابط متعادل عراق با همسایگانش از جمله كشورهای عربی را منعكس كرد، صدر این را عملا با دیدار اخیر از عربستان و امارات شروع كرد و این دو كشور نیز با استقبالشان از وی بازگشایی درب بسوی عراقی معتدل و تنظیم رابطه آنها با تمامی عراقیان بدور از هر گونه طائفه گری را تأكید كردند.
متخصصین امور عراق با دقت جنبش مقتدی الصدر را دنبال میكنند كه با برافراشتن پرچم اصلاح و عبور از طائفه‌گری و تحكیم روابط متعادل عراق با ملاء‌ش (همسایگان عرب ـ م) قدرت مردمی بیشتری كسب میكند. آنها در تلاشهای صدر كاهش میزان ملتزم بودن تصمیم‌گیری عراقیان به ایران را نوعی از جسارت می بینند كه علائم تولد جریانی حاكم، در كادر شیعیان عرب را با خود دارد.
سخنرانی های آتشین صدریها منعكس كننده اوج گرفتن درگیری بین گروه‌های سیاسی در عراق آینده در مرحله جدید است و بنظر نمی‌رسد تلاش‌های صدر برای گشایش با كشورهای عربی از تأیید در داخل عراق برخوردار نباشد و بنظر می‌رسد بر حمایت قوی از طرف حیدر العبادی متكی باشد.. .
امام مسجد كوفه این فعالیتهای صدر را ضربه ای دردناك بر وابستگی و ذلت توصیف كرده و توضیح داد كه صدر توانست برای تمامی دنیا و كشورهای عربی و مردم عراق در مناطق غربی صداقت و برخورد انسانی و ملی و میانه رو بودنش را.. روشن سازد.
وی گفت كه ما مردم عراق مورد ظلم واقع شده ایم، كرامت ما مورد تعرض قرار گرفت و دهها هزار تن از جوانان ما ظالمانه و كینه توزانه كشته شدند، شهرهای‌مان ویران شد و مردم امنیت شان را از دست دادند و از شهر و دیارشان آواره شدند و وضعیت مردم بد از بدتر شد. مردم نه تنها خیری از هیچیك از دولتمردان چه سنی و چه شیعه، ندیدند بلكه فساد و ظلم و دزدی و اهمال كاری آنها شهره خاص و عام است.. . آنها روابط عراق با همه كشورهای جهان را تباه كردند.. .
رهبران جریان صدر تردیدی در متهم كردن ایران در به حاشیه راندن آنها بنفع شخصیتهای وابسته به خودش مانند نوری المالكی ندارند ».