۱۴۰۰ بهمن ۲۲, جمعه

واکنش دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره بعد از جلسه محرمانه با رابرت مالی درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام



 ازراست سناتورهاکریس مورفی،تد کروز،‌جیم ریش وباب منندز

همزمان با دور هشتم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین اتریش، این هفته رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران جلسه محرمانه‌ای با اعضای کنگره آمریکا برگزار کرد. از محتوای این جلسه اطلاعاتی منتشر نشده اما اعضای کنگره از دو حزب، به آن واکنش نشان داده اند.

واکنش دموکرات ها

کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت که از موافقان توافق هسته‌ای بوده، در اظهارنظری به گزارش رابرت مالی در سنا اشاره کرده و گفته که این گزارش «تکان دهنده» بوده و همچنین چشم ها را به واقعیت باز می‌کند. سناتور مورفی همچنین اشاره کرد که براساس گزارش رابرت مالی، اعضای کنگره اطلاعاتی در مورد زمان گریز هسته‌ای ایران دریافت کرده اند و آمریکا باید درباره این موضوع به فکر چاره باشد.

بن کاردین، سناتور دموکرات ایالت مریلند هم چندان از وضعیت راضی نیست و گفته است که دولت جو بایدن در مذاکرات وین گزینه‌های خوبی ندارد. با این حال او گفته که توافق بد، بدتر از عدم توافق است.

در این بین، باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بعد از جلسه با رابرت مالی از دولت بایدن خواسته که اگر امکان توافق خوبی وجود ندارد، از مذاکرات کنار برود. او گفته که نمی‌داند زمان آن چه موقع است، اما هر وقت که باشد، پنجره فرصت به سرعت بسته می‌شود.

تیم کین، دیگر عضو دموکرات سنا از ایالت ویرجینیا نیز در اظهارنظری گفته که بازگشت دوباره به برجام برای ایران و آمریکا سخت خواهد بود.

واکنش جمهوریخواهان

جیمز ریش، عضو جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو و نفر ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که همواره مخالف توافق هسته‌ای با ایران بوده، گفته است به این توافق هرگز خوشبین نبوده چون با افراد منطقی سر و کار ندارید.

تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس در گفتگو با العربیه گفت هرگونه توافقی با ایران فاجعه‌آمیز خواهد بود. او مدعی شد دولت جو بایدن مصمم است در برابر ایران تسلیم شود.

سیندی هاید اسمیت، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت میسی‌سیپی نیز تاکید کرده که هرگونه توافق دولت بایدن با ایران باید با مشورت و تایید سنا صورت بگیرد.

دولت جو بایدن هشت دور مذاکرات غیرمستقیم با ایران را برای بازگشت و احیای برجام انجام داده است. مقامات دولت جو بایدن بارها گفته‌اند که دیپلماسی بهترین مسیر برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. آنها می‌گویند در صورت شکست مذاکرات به گزینه‌های دیگری رو می‌آورند.

واکنش‌ها به جلسه محرمانه با رابرت مالی در حالی است که روز دوشنبه ۱۸ بهمن، ۳۳ سناتور جمهوریخواه کنگره ایالات متحده در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار آن شدند که نظر آنها را در مورد بازگشت احتمالی مجدد به توافق هسته‌ای با ایران لحاظ کند. به نوشته پولیتیکو، آنها در بخشی از نامه خود با بیان این که رئیس جمهوری دارای تعهدات قانونی برای اجازه دادن به سناتورها برای مشارکت پررنگ در این باره است، نوشته‌اند: «ما متعهد هستیم که از طیف وسیعی از گزینه‌ها و اهرم‌های موجود در اختیار سناتورها استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که شما به این تعهدات عمل می‌کنید.»

پیش‌نویس این نامه را سناتور تد کروز تهیه کرده است و در مجموع ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه آن را امضا کرده‌اند.

این سناتورها بر این دیدگاه خود تأکید کرده‌اند که هرگونه توافق با ایران در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی چنان برای امنیت ملی ایالات متحده اهمیت دارد که طبق تعریف، یک معاهده به شمار می‌رود که مستلزم مشاوره و موافقت سنا است.

در همین حال، سناتور دمکرات اد مارکی، از ایالت ماساچوست، در پیامی که روز دوشنبه منتشر کرد، از سیاست رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران حمایت کرد و گفت توافق هسته‌ای برجام مانع بروز جنگ و مانع تولید بمب هسته‌ای توسط ایران شده بود، و از اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در خروج از این توافق انتقاد کرد.