۱۴۰۰ اسفند ۹, دوشنبه

دومین تجمع اعتراضی در مخالفت با اشتغال محمدجعفر محلاتی در «کالج اوبرلین به مناسبت «روز جهانی زن»در پنجم مارس برگزار می شود»

 کارزار «عدالت برای قربانیان محلاتی» اعلام کرد که در اعتراض به اشتغال محمدجعفر امیرمحلاتی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، به‌عنوان استاد «کالج اوبرلین»، به مناسبت «روز جهانی زن» جلوی این کالج تظاهرات برگزار می‌کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی سازمان‌دهندگان این تجمع، این اعتراض «روز جهانی زن» را جشن می‌گیرد، و در روز شنبه ۵ مارس ۲۰۲۲، از ساعت ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا در تقاطع خیابان کالج و خیابان اصلی اوبرلین در اوهایو برگزار خواهد شد.

محلاتی که اکنون به‌عنوان استاد «کالج اوبرلین» در ایالت اوهایوی آمریکا مشغول کار است، متهم به ایجاد «سپر دفاعی» برای عاملان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۶۷ و جلوگیری از «پاسخگو دانستن» مجریان این اعدام‌ها در سطح بین‌المللی است.

عفو بین‌الملل در گزارشی در سال ۲۰۱۸ مدعی شد که محلاتی از جمله مقامات ارشد و دیپلمات‌هایی است که «در مصاحبه‌های رسانه‌ای و مبادلات با سازمان ملل متحد در انکار کشتار جمعی [زندانیان سیاسی] فعالانه شرکت داشتند تا از مسئولین در برابر پاسخگویی محافظت کنند».

پیش‌تر شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده در ایران، کنش‌گران حقوق بشر، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان «کالج اوبرلین»، در نوامبر ۲۰۲۱ در اعتراض به ادامه اشتغال امیرمحلاتی به‌عنوان استاد «کالج اوبرلین» تظاهرات کرده بودند.

قرار است تصاویری از زنان ایرانی که در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط حکومت ایران اعدام شدند، در محل تظاهرات روز ۵ مارس در کالج اوبرلین نمایش داده ‌شود. در این تظاهرات همچنین عکس‌هایی از زنانی که در حال حاضر به عنوان زندانی سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند، نمایش داده می‌شود.

چنانکه لادن بازرگان، عضو کمپین «عدالت برای قربانیان محلاتی»، که برادرش بیژن از زندانیان سیاسی دهه شصت بود که پس از شکنجه شدید روحی و جسمی کشته و در گوری بی‌نشان دفن شد، می‌گوید: «ما می‌خواهیم به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کالج اوبرلین تصویر درستی از رژیم جنایتکاری که محلاتی به ایجاد آن کمک کرد و همچنان از آن حمایت می‌کند ارائه کنیم.»

به گفته بازرگان: «۳۳ سال می‌گذرد و ما هنوز نمی‌دانیم برادرم کجا دفن شده است، و من در این جریان تنها نیستم. رژیم حتی حاضر نشد سر سوزنی اطلاعات در باب اینکه چه اتفاقی افتاده به خانواده‌های هزاران قربانی کشتار زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ در ایران بدهد.»

حسن داعی، پژوهشگر و کنشگر سیاسی، در این باره می‌گوید: «جای تعجب است که برخی مقامات بلندپایه اسبق رژیم ایران اینچنین در آمریکا مورد استقبال قرار می‌گیرند و به عنوان پژوهشگر در معتبرترین دانشگاه‌ها مستقر می‌شوند. آنها در عین حال فرماندهی میدانی ماشین لابی‌گری و کارزار اشاعه اطلاعات نادرست درباره رژیم آخوندها در ایالات متحده را بر عهده دارند.»

رضا پرچی‌زاده، نظریه‌پرداز سیاسی و تحلیلگر امنیتی، نیز می‌گوید: «محمدجعفر محلاتی تنها یکی از اعضای شبکه گسترده نفوذ جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های آمریکاست که هدف آن عادی‌سازی جنایات رژیم در اذهان عمومی و گرفتن امتیاز برای این رژیم از دولت آمریکاست. شبکه نفوذ دانشگاهی جمهوری اسلامی یک تهدید امنیتی برای آمریکاست و باید با آن برخورد شود».