۱۴۰۰ اسفند ۵, پنجشنبه

اتحادیه اروپا: روسیه در پی حمله به اوکراین با انزوای بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد


به دنبال حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا پنج‌شنبه 24 فوریه اعلام کرد که در حال تنظیم بسته‌ تحریمی جدیدی علیه روسیه است.

به گفته این اتحادیه، این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی است که تا به حال برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

اورزولا فن‌ در‌ لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه تصریح کرد: «به‌وسیله بسته‌های تحریم، اقتصاد روسیه را ضعیف خواهیم کرد.[این تحریم‌ها] توانایی روسیه در ادامه این جنگ را تضعیف می‌کند.»

او در ادامه تاکید کرد که اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «اجازه نخواهد داد تا حاکمیت زور را تحمیل کند.»

به گفته فن‌ در‌ لاین، «هدف ما، ثبات اروپا و کل نظام بین‌الملل است.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره به «تحریم‌های سنگین و هدفمند» اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت، این تحریم‌ها «بخش‌های راهبردی اقتصاد این کشور را به‌وسیله جلوگیری از دستیابی مسکو به تکنولوژی‌ مورد هدف قرار خواهد داد.»

فن در لاین پیشتر در توییتر نوشته بود: «در این لحظات تاریک، به اوکراین، زنان، مردان و کودکان بی‌گناه فکر می‌کنیم. آن‌ها مورد حمله غیرموجه قرار گرفته شده‌اند و در مورد زندگی خود نگران هستند.»

او در ادامه افزود: «کرملین را پاسخگو خواهیم کرد.»

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این زمینه تصریح کرد: «اروپا به حمله روسیه علیه اوکراین قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

او در ادامه تاکید کرد که «روسیه با انزوایی بی‌سابقه مواجه خواهد شود.»

به گفته بورل، «یکپارچه می‌ایستیم و برای رسیدن به اهداف سیاسی، ویرانی را تحمل نخواهیم کرد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد که «روسیه جنگی یک‌جانبه را آغاز کرده است.»

رهبران اتحادیه اروپا قرار است پنج‌شنبه نشستی اضطراری در بروکسل برگزار کنند.

                  اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
این اتحادیه شامگاه روز گذشته، دور اول تحریم‌های خود علیه روسیه را آغاز کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود، حمله روسیله به اوکراین را «تعرضی روشن» به قوانین بین‌المللی دانست و گفت، این اقدام مسکو «روز تاریکی» برای همه اروپا است.

او در بیانیه‌ای افزود: «آلمان با شدیدترین عبارات، این اقدام غیر اخلاقی پوتین را محکوم می‌کند. ما همبستگی خود را با اوکراین و ساکنین این کشور اعلام می‌کنیم.»

از سوی دیگر، نشست «گروه هفت» قرار است به‌زودی و با ریاست دوره‌ای آلمان آغاز شود.

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرد که امروز «برای اوکراین روزی ناگوار و برای تمام اروپا روزی تاریک است.»

شولتس از مسکو خواست تا عملیات نظامی خود را «فوراً» متوقف کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز «رویدادهای وحشتناک در اوکراین» را محکوم کرد و گفت، پوتین «با این حمله غیرموجه، خونریزی و ویرانی را انتخاب کرد.»

او با اشاره‌ به این‌که با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفتگو کرده است، در توییتی نوشت: «بریتانیا و هم‌پیمانان ما به‌صورت قاطع پاسخ خواهند داد.»

از سوی دیگر، مرزبانی اوکراین نیز اعلام کرد که این کشور مورد هدف حملات توپخانه‌ای در مرزهای شمالی خود با روسیه و بلاروس قرار گرفته است. به گفته مرزبانی اوکراین ارتش این کشور به این حملات پاسخ داده است.

یک مقام وزارت کشور اوکراین نیز خبر داد که شهر چاستیا به دست نیروهای جدایی‌طلب افتاده است. نیروهای جدایی‌طلب شرق اوکراین توسط روسیه حمایت می‌شوند.