۱۴۰۰ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

نگرانی پنتاگون درباره نفوذ فزاینده شبه‌نظامیان ایران در سرویس‌های امنیتی عراق


    نمایندگان کنگره خواستار توقف کمک‌های مالی به سرویس‌های امنیتی عراق شد

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در گزارشی جدید به طور علنی فاش کرد که شبه‌نظامیان وابسته به ایران که رویکردی ضدآمریکایی دارند، نفوذ گسترده‌ای در سرویس‌های امنیتی عراق دارند.

طبق گزارش پنتاگون که سه‌شنبه 15 فوریه برای اولین بار منتشر می‌شود، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران برای مدت طولانی از پول مالیات دهندگان آمریکایی که به عنوان کمک به سرویس‌های امنیتی عراق تعلق می‌گیرد، استفاده می‌کنند.

بازرس عمومی پنتاگون در گزارش جدید خود درباره عملیات نظامی آمریکا در منطقه، گفت: «ایران و شبه‌نظامیان متحدش همچنان از روابط قوی با برخی عناصر نیروهای امنیتی به خصوص پلیس فدرال و نیروهای ویژه که تحت نظارت وزارت کشور عراق هستند، برخوردارند.»

در گزارش پنتاگون آمده است که عوامل وابسته به ایران بیشترین نفوذ را در لشکر پنجم و هشتم ارتش عراق دارند.

پنتاگون تاکید کرد که افسران این دو لشکر به این گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک هستند.

او تاکید کرد که افرادی که با منافع ایران یا شبه‌نظامیان وابسته آن در عراق در ارتباط هستند، در سراسر سرویس‌های امنیتی عراق حضور دارند.

به گفته مقامات فعلی و سابق ایالات متحده که با «واشنگتن فری بیکن» مصاحبه کردند، این گزارش نخستین اعتراف رسمی از سوی پنتاگون درباره نفوذ عمیق ایران در سرویس‌های امنیتی عراق است.

اگرچه نفوذ ایران در عراق برای دهه‌ها به عنوان رازی آشکار بوده است، اما وزارت دفاع ایالات متحده پس از حمله به عراق در سال 2003 همچنان به تأمین بودجه وزارت کشور عراق ادامه داده است.

این گزارش می‌نویسد نیروهای «بدر» که شبه‌نظامیان وابسته به ایران هستند در نیروهای وزارت اطلاعات و وزارت کشور عراق ادغام شدند این نیروها پس از سال 2003 در تمام سرویس‌های امنیتی عراق رخنه کردند.

حضور برجسته سپاه «بدر» در ساختار نیروهای امنیتی عراق مدت‌هاست که عامل نگرانی برخی اعضای کنگره آمریکا بوده است، اما اولین اعتراف رسمی پنتاگون درباره نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سرویس‌های امنیتی عراق باعث شد که درخواست‌ها از دولت بایدن برای قطع کمک‌های مالی به وزارت کشور عراق و قرار دادن نام سپاه «بدر» در لیست گروه‌های تروریستی به دلیل ارتباط آن با سپاه پاسداران ایران، افزایش یافته است.

«گریگ استوب»، نماینده جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت:«گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا آنچه را که ما از مدت ها قبل می‌دانستیم یعنی نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به ایران در داخل پلیس فدرال و وزارت کشور عراق را ثابت می‌کند.»

او گفت: «شورای امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا نسبت به این سناریوی خاص هشدار داده و تلاش‌هایی برای قطع بودجه انجام داد. با در دست داشتن این گزارش، زمان آن فرا رسیده است که کنگره اقدام نهایی را برای جلوگیری از هر گونه حمایت ایالات متحده از وزارت کشور و پلیس فدرال عراق انجام دهد.»

او خاطرنشان کرد که سزاوار نیست دلارهایی که از سوی آمریکا برای کمک به عراق ارسال می‌شود به دست رژیم ایران بیافتد.

بر اساس این گزارش در حالی که دولت ترامپ به طور قابل توجهی در مورد نفوذ سپاه «بدر» و حضور فزاینده ایران در نیروهای امنیتی عراق ابراز نگرانی کرده بود اما به دلیل مخالفت‌های پنتاگون نتوانست بودجه سرویس‌های امنیتی عراق را کاهش دهد.

حالا با به قدرت رسیدن دولت بایدن و به مرحله نهایی رسیدن تلاش‌ها برای توافق هسته‌ای جدید با ایران، بعید است که ایالات متحده اقدامی برای قطع بودجه وزارت کشور عراق و سپاه بدر وابسته به ایران اتخاذ کند.

در همین حال پت فالون، نماینده جمهوری‌خواه، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «با توجه به امتیازاتی که دولت بایدن بر سر میز مذاکره در وین به تهران داده است، من انتظار ندارم که آنها کار درستی انجام دهند. این کافی است در حقیقت مردم آمریکا شایسته یک سیاست خارجی شایسته‌تری هستند.»

او افزود: «این گزارش ثابت می‌کند که این دولت و دموکرات‌های کنگره از تامین مالی «تروریسم ایران» در درون دولت عراق راضی هستند.»

اعضای کمیته جمهوری‌خواه RSC در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند که گزارش پنتاگون بدترین نگرانی آنها در مورد وزارت کشور عراق و سپاه بدر را تأیید می‌کند.

جو ویلسون، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی، گفت: «گزارش اخیر بازرس کل وزارت دفاع تأکید می‌کند که ایران و شبه‌نظامیان همسو با تهران همچنان روابط قوی با برخی از عناصر نیروهای امنیتی عراق دارند.»

او افزود: «تا زمانی که شامل شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، مانند سپاه بدر که مسئول حمله تروریستی به سفارت آمریکا در بغداد بودند در ساختار وزارت کشور عراق حضور داشته باشند دولت