۱۴۰۰ بهمن ۲۵, دوشنبه

خطیب زاده: تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی دارد، منتظر تصمیم سیاسی از سوی واشنگتن هستیم

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم روزدوشنبه۲بهمن درخصوص روند  مذاکرات در وین گفت: تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی داردوموضوعات مهم و کلیدی است. یک سری پیشنهادها [نظام] داده و یک سری پیشنهادها طرف مقابل داده است.

خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد. نه آن روزی که برخی فضا را گل و بلبل نشان دهند و نه آن روزی که همه می‌خواهند فضا را پر از سنگلاخ و خار مغیلان نشان دهند. منتظر تصمیم سیاسی از سوی واشنگتن هستیم.

بدنبال توییت خبرنگار خبرگزاری حکومتی ایرنا از وین که گفته بود برجام به بن‌بست رسیده است، خطیب‌زاده در کنفرانس خبری خود گفت: بن‌بستی در وین نیست. مذاکرات هم‌چون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشتها میان هیأتها در حال انجام است. گفتگوها در روزهایی که باید درباره مسائل جدی صحبت کرد، قطعاً سخت می‌شود و با کندی‌هایی روبه‌رو هست.

او افزود: امروز در وین گفتگو درباره موضوعات باقیمانده است. آنچه باقی مانده رسیدن به نقاطی است که باید تصمیم سیاسی گرفته شود. [نظام] تصمیمات سیاسی خود را سالها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرفهای غربی بگیریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخی در چارچوب برجام دهند، همین فردا می‌توانیم اعلام کنیم و نیازی به پایان فوریه نیست. زمان رسیدن به توافق رابطه معکوسی با اراده آمریکاییها دارد. یعنی هر چقدر اراده آنها بالا باشد، فاصله کمتر خواهد بود.

او گفت: آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست. همه تحریم‌ها باید مطابق برجام به‌صورت یکجا رفع شوند، فرقی ندارد که چه برچسبی دارند (خبرگزاری حکومتی انتخاب ۲۵بهمن).