۱۴۰۰ بهمن ۲۰, چهارشنبه

محمد اسلامی: در برخورد با خرابکاری‌‌‌‌های اخیر، سه اقدام را در دستور کار داریم/ برای ما تولید سوخت هسته‌ای مثل آب خوردن است

 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که در برخورد با «خرابکاری‌های اخیر» در تاسیسات هسته‌ای کشور، سه اقدام را در دستور کار داریم و روزنه‌های ورود دشمن را شناسایی کرده‌ایم.

پیش از این، سازمان انرژی اتمی ایران در فاصله تیر سال ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ به طور رسمی سه انفجار و حادثه عمده در تاسیسات هسته‌ای نطنز و کرج را تایید کرده است.

محمد اسلامی سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت که در برخورد با «خرابکاری‌های اخیر» در تاسیسات هسته‌ای ایران سه اقدام را در دستور کار داریم که در اولین مورد روزنه‌هایی که از آنها دشمن ورود کرد و آسیب دیدیم را شناسایی کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اقدام دوم خاطرنشان کرد که این اتفاقات موجب شد کل فرایندها و امور اجرایی و مدیریتی را بازبینی کنیم و این کار مهمی بود که انجام دادیم.

اسلامی درباره سومین اقدام نیز گفت: چیدمان‌مان را در عرصه کشور داریم تغییر می‌دهیم تا چیزی که طمع دشمن را تحریک کند در منظر آنها نداشته باشیم و آرایش استقراری‌مان را اصلاح می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود که این حوادث نشان داد می‌توانیم چقدر زود خودمان را بازیابی کنیم، اگر چه آسیب و ضایعات داشت اما به دنیا نشان دادیم که این حرکت‌های دشمن نمی‌تواند روی اراده ایران تاثیر بگذارد و به‌طور تصاعدی ظرفیت خود را افزایش دادیم و سرعت در ماشین‌سازی ما را به بلوغ رساند.

اسلامی به نحوه اصلاح آرایش استقراری تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره نکرد اما کاظم غریب‌آبادی سفیر وقت ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سال ۹۹ بعد از انفجار سایت نطنز گفت که تمامی زنجیره‌های ماشین‌های جدید تحقیق و توسعه به زیر زمین منتقل خواهند شد و تاسیسات پیشرفته‌تری در دل کوه احداث می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه شب خود گفت که برای ما تولید سوخت هسته‌ای مثل آب خوردن است.

اسلامی افزود: سوخت راکتور تهران، سوخت ۲۰ درصد است و در برجام تعهد کرده بودند که به ایران بدهند و ما را منع کرده بودند که سوخت با غنای بالاتر از ۳/۶۷ تولید کنیم اما با خودباوری جهادی توانستیم به آن دست پیدا کنیم و امروز می‌توانیم به سهولت سوخت با غنای مختلف تولید کنیم.

او درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در تکمیل فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت که نیروگاه شماره ۱ بوشهر در مدار و در حال سرویس‌دهی است اما فاز ۲ و ۳ به دلیل اینکه مسائل مالی آن حل نشده بود، تاخیر سنگین دارد.

اسلامی تایید کرد که نیروگاه‌ هسته‌ای، گران‌ترین نیروگاه‌هایی هستند که ایجاد می‌شوند اما گفت که هزینه‌های آن در زمان بهره‌برداری و آلاینده‌هایی که تولید می‌کند، به صرفه‌ترین و پربازده‌ترین نوع برق است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود که راکتور اراک نیز تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود و اکثر اجزا و قطعات آن را خودمان ساخته‌ایم که مراحل تکمیلی آن در حال اجراست.