۱۴۰۰ بهمن ۲۳, شنبه

بحران در شرق اروپا؛ کشورها به اتباع برای خروج از اوکراین هشدار دادند؛ بایدن و پوتین گفتگو می‌کنند


                    رزمایش ارتش روسیه، عکس: وزارت دفاع روسی

بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور وارد مرحله نگران کننده‌ای شده است.

همزمان امروز قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفتگوی تلفنی بکند. به گفته یک مقام کاخ سفید آقای پوتین خواسته است تا این گفتگو در روز دوشنبه صورت گیرد اما جو بایدن اصرار داشته تا این مکالمه در اسرع وقت انجام شود.

آمریکا با اشاره به این که روسیه نیروهای بیشتری را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده است می‌گوید «حمله روسیه به اوکراین هر آن ممکن است صورت گیرد»، حتی همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی.

بالا گرفتن تنش میان کرملین و غرب مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا سه هزار نیروی نظامی دیگر به لهستان اعزام کنند.

جدا از ایالات متحده که برای خروج شهروندانش از اوکراین یک ضرب الاجل ۴۸ساعته تعیین کرده است، برخی کشورهای دیگر از جمله بریتانیا، نروژ، بلژیک، استرالیا، کانادا و کره جنوبی نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

به گزارش منابع خبری، رهبران غربی روز شنبه در تلاشی مضاعف سعی دارند از طریق برقراری تماس با کرملین و گفتگو با مقامات روسیه بار دیگر راهی جهت کاستن از تنش‌های موجود و جلوگیری از وقوع جنگ بیابند.

آمریکا کارکنان سفارتش را از کی‌یف خارج می‌کند

واشنگتن به دنبال تشدید هشدار سازمان‌های اطلاعاتی غرب مبنی بر قریب‌الوقوع بودن تهاجم روسیه به اوکراین، قصد دارد تا سفارت خود در کی‌یف را تخلیه کند.

به گفته مقامات آمریکایی، وزارت امور خارجه این کشور قصد داشته تا اوایل روز شنبه تقریباً تمام کارکنان سفارت را از کی‌یف خارج کند.

گفته می‌شود تعداد کمی از کارکنان سفارت ممکن است در کی‌یف باقی بمانند، اما اکثریت قریب به اتفاق تقریباً ۲۰۰ آمریکایی از سفارت این کشور به غرب اوکراین و جایی در نزدیک مرز لهستان منتقل می‌شوند تا حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین حفظ شود.

وزارت امور خارجه آمریکا تا به این لحظه در این زمینه اظهار نظر قطعی نکرده است.

این وزارتخانه پیش‌تر به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف دستور داده بود تا پایتخت اوکراین را ترک کنند.

روسیه کاهش شمار دیپلمات‌های خود در اوکراین را تایید کرد

مسکو امروز با استناد به این که از «تحریک» مقامات اوکراین یا «کشورهای ثالث» بیم دارد، تایید و اعلام کرد از شمار دیپلمات‌های خود در اوکراین می‌کاهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفت: «از ترس تحریکات احتمالی رژیم کی‌یف یا کشورهای ثالث، تصمیم گرفته‌ایم که پرسنل نمایندگی‌های روسیه در اوکراین را ‘بهینه‌سازی’ کنیم».

روسیه همزمان با مانور بزرگ دریایی جدید «هیستری» آمریکا را محکوم کرد

روسیه امروز شنبه مانور دریایی دیگری را در مقیاسی بزرگ در دریای سیاه آغاز کرد و همزمان «هیستری» آمریکا را محکوم کرد. مسکو می‌گوید واشنگتن با دستاویز قرار دادن «حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین» تنش‌زایی می‌کند.

وزارت دفاع روسیه صبح شنبه اعلام کرد: «بیش از ۳۰ کشتی ناوگان دریای سیاه طبق برنامه رزمایش از سواستوپل و نووروسیسک به راه افتادند».

مسکو هدف از این رزمایش را دفاع از سواحل شبه جزیره کریمه، پایگاه‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه و همچنین محافظت از اهداف اقتصادی این کشور در برابر تهدیدات نظامی احتمالی عنوان کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز اواخر روز جمعه، بار دیگر اظهارات واشنگتن را مبنی بر اینکه «حمله روسیه به اوکراین ممکن است به زودی آغاز شود»، محکوم کرد.

وی در پیامی گفت: «هیستری کاخ سفید گویاتر از همیشه است. آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند. به هر قیمتی که شده. تحریک، اطلاعات غلط و تهدید، شیوه رایج برای حل مشکلات ‘خود’ است.»

همزمان، سفیر روسیه در آمریکا نیز با محکوم کردن اظهارات ‘هشداردهنده’ مقامات آمریکایی، با استناد به عدم شواهد موجود در این زمینه، بار دیگر تاکید کرد که روسیه «قرار نیست به کسی حمله کند».

بلینکن پیش از گفتگو با لاوروف: برای هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد آمادگی داریم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در آخرین تلاش برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین روز شنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفتگو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا که روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری در فیجی سخن می‌گفت از نشانه‌های نگران کننده در بحران اوکراین خبر داد و اعلام کرد که روسیه نیروهای جدیدی به مرزهای غربی خود گسیل کرده است.

وی سپس تاکید کرد: «اگر روسیه واقعا علاقمند به حل مسالمت‌آمیز این بحران که خودش آنرا درست کرده باشد ما هم برای این کار آماده‌ایم.»

آقای بلینکن افزود: «اما این رویکرد باید در چارچوب تنش‌زدایی باشد در حالی که ما تاکنون تنها شاهد تشدید تنش از سوی مسکو بوده‌ایم.»

رئیس دپیلماسی ایالات متحده در ادامه هشدار داد: «در لحظه بسیار مهمی قرار گرفته‌ایم و ما برای هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد آمادگی داریم.»

آتنونی بلینکن همچنین با اشاره به این نکته که «نمی‌دانیم رئیس جمهوری روسیه تصمیم خود را گرفته است یا خیر؟» تاکید کرد: «آنچه می‌دانیم این است که ولادیمیر پوتین ظرفیتی برای اقدام در زمانی بسیار کوتاه ایجاد کرده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا سپس بار دیگر تهدید کرد که روسیه در صورت حمله به اوکراین به سرعت هدف تحریم‌های سنگین تنبیهی از سوی ایالات متحده و متحدانش قرار خواهد گرفت.