۱۴۰۰ بهمن ۲۰, چهارشنبه

رونمایی سپاه از یک «موشک بالستیک» همزمان با از سرگیری مذاکرات «برجام»


مقامات اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که برای مقابله با تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات کننده تهران در منطقه، پاسخ جمهوری اسلامی را خواهند داد

همزمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین، سپاه پاسداران ایران از یک موشک «بالستیک» بنام «خیبر شکن» رونمایی کرد.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، صبح چهارشنبه 20 بهمن در مراسم رونمایی از این موشک گفت، کشورش به توسعه «کمی و کیفی» برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش «سپاه‌نیوز»، خیبر شکن، در یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه رونمایی شده و گفته می‌شود «دارای سوخت جامد» است.

خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی نوشته است که این موشک زمین به زمین «1450 کیلومتر برد دارد».

بر اساس ادعای این خبرگزاری، موشک فوق «از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه است که وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم کمتر شده است».

محمد باقری در اظهارات امروز خود گفت: «دشمنان جمهوری اسلامی جز زبان قدرت و زور چیزی متوجه نمی‌شوند.»

مقامات آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند، موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران، امنیت منطقه را تهدید کرده و نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را نیز به خطر می‌اندازد. بر اساس اين برآورد، این تهدید مداوم، بیانگر خطری جدی است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نیز در اظهاراتی برنامه موشک‌های بالستیکی ایران را «تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای منطقه‌ای این کشور» عنوان کرده بود.

دولت آمریکا پیشتر و به طور فعال به دنبال این بود که پرونده موشکی ایران را در هر مذاکره‌ای با تهران درج کند. اما به‌نظر می‌آید برنامه موشکی ایران جزو دستورالعمل هیئت‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین نیست.

ایران نیز بارها اعلام کرده است که حاضر نیست از برنامه موشکی دست کشیده و یا آن را به مذاکره بگذارد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که هم اکنون به عنوان مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین حضور دارد، در اظهارنظری تصریح کرده بود که تهران از برنامه موشکی خود به عنوان «تهدیدی» علیه همسایگان خود استفاده می‌کند.

از سوی دیگر مقامات اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که برای مقابله با تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات کننده تهران در منطقه، پاسخ جمهوری اسلامی را خواهند داد.

ژنرال اوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی اسرائیل در اظهاراتی تاکید کرده بود که کشورش برای هر سناریوی رویارویی با ایران آماده شده و «هر حمله موشکی ایران را با هزاران موشک پاسخ خواهیم داد.»