۱۳۹۶ خرداد ۱۵, دوشنبه

وليد فارس: ما در يك وضعيت رويارويي با ايران قرار داريم

تلويزيون فاکس نيوز ۱۳/۳/۹۶ : « مجري: نيويورك تايمز گزارش كرد كه سيا مدير جديدي را براي علميات ايران معرفي كرده است. اين روزنامه از نام ظاهرا واقعي او در صفحه اول خود استفاده كرده است. ما تصميم گرفتيم كه هويت اين شخص را به هيچ طريقي فاش نكنيم. نيويورك تايمز مي گويد تعيين كسي در سطح اين فرد، هشدار روشني به تهران است مبني بر اينكه اوضاع مانند گذشته نيست..





در اينجا دو موضوع وجود دارد. يكي نام بردن از او در صفحه اول، و دوم، اين فرد در اين آژانس داراي پيشينه روشني است. آيا قرار دادن او در اين موضع، پيام روشني به آيت الله است؟
وليد فارس، متخصص امور خاورميانه و مشاور سابق پرزيدنت ترامپ: بله، كاملا. اما بگذاريد ابتدا اين را بگويم كه شما مي توانيد سياست دولت در مورد ايران را مورد انتقاد قرار دهيد.. اما وقتي نام اشخاصي كه مسئول عمليات سياست مهار ايران هستند را مي بريد، نوعي نقض امنيت ملي كشورمان محسوب مي شود.. يعني داريد به آيت الله ها پيام مي فرستيد كه اينها، مسؤل برخورد با شما هستند.
مجري: .. جان افرادي كه در اين موضع قرار دارند، بستگي به مخفي بودن آنها دارد..
وليد فارس: بله، اقدام نيويورك تايمز، اقدام ناهنجاري بود و كنگره بايد در اين رابطه سؤالاتي را مطرح كند زيرا اين موضوع با خط مشي امنيت ملي ما در قبال كشوري مرتبط است كه در ليست كشورهاي حامي تروريسم ما مي باشد.
مجري: بله، يك گروه تروريستي مورد حمايت ايران در سالهاي 1980 يك مدير بخش سيا را ربود و كشت.
وليد فارس: البته. در بيروت بسياري از گروگانها به قتل رسيدند.. همچنين ايران با كمك حزب الله نيروهاي ما را در عراق به قتل رسانده اند. در نتيجه، ما در يك وضعيت رويارويي با رژيم ايران بسر مي بريم.
مشكل اين است كه وقتي شما يك نام را فاش مي كنيد، فقط نام نيست، بلكه تيمي است كه با آن شخص كار مي كنند. اين كار همچنين بر روي كساني كه در داخل ايران يا منطقه مي خواهند با آمريكا كار كنند تاثير مي گذارد و حالا، اين همكاري را كمي دشوارتر مي يابند.
مجري: .. بله، حتما خواهند گفت، اگر شما نمي توانيد اسامي نفرات خودتان را مخفي نگاه داريد، چطور مي خواهيد اسامي ما را مخفي نگاه داريد؟ ..
اكنون به سراغ ايران و اينكه چقدر گستاخ شده است مي رويم. آنها نه تنها نيروهاي ما را در عراق كشته اند، بلكه در سوريه نيز شماري از نيروها و شبه نظاميانش را به مكاني منتقل كرده كه بسيار به محل استقرار مربيان آمريكايي در آنجا نزديك هستند. آمريكا 90هزار بروشور بر روي اين نيروها در جايي كه جمع شده بودند انداخت.. كه به عربي در آنها نوشته بود، حركت كنيد، اگر به پايگاه ما نزديك تر شويد، ما شما را بعنوان دشمن قلمداد خواهيم كرد و حمله مي كنيم.
مجري: آيا اين طرح ايران است كه سعي مي كند آمريكا را تست كند؟
وليد فارس: فراتر از آن است. رژيم ايران سعي مي كند استراتژي اش مبني بر ايجاد يك پل زميني ميان ايران و عراق به داخل سوريه و حزب الله در لبنان را پيش مي برد. و در آن بخش از صحرا كه ما عمليات عليه داعش را پيش مي بريم، دقيقا همان منطقه اي است كه آنها مي خواهند تسخير كنند. آنها مي خواهند كه آمريكا داعش را نابود كند اما در ضمن مي خواهند كه اين زمين را بگيرند.
مجري: چه موقع اين جنگ لفظي.. تبديل به يك جنگ واقعي ميان نيروهاي آمريكايي حاضر در سوريه و اين شبه نظاميان ايراني مي شود؟
وليد فارس: بايد صريح باشيم كه نبرد رقه بزودي شروع مي شود، در نتيجه، ما و هم پيمانان ما، از شمال مي آييم. منطقه اي كه ما در موردش صحبت مي كنيم از مرز اردن شروع مي شود و به سمت شمال امتداد پيدا مي كند. بنابراين، اگر ما سرعت عمل كافي داشته باشيم كه رقه را به كمك هم پيمانانمان بگيريم و سرعت كافي داشته باشيم كه با آن نيرو در جنوب پيوند بخوريم، در آنصورت ايران بازنده خواهد شد. اين چيزي است كه آنها هم مي دانند به همين دليل دارند هر چقدر كه مي توانند فشار مي آورند تا قبل از اينكه ما رقه را بگيريم، به آن منطقه دست يابند.
مجري: دوران خطرناكي است. با تشكر