۱۳۹۹ آذر ۲۰, پنجشنبه

سنای آمریکا تلاش‌‌ برای ممانعت از فروش جنگنده‌های F35 به امارات را ناکام گذاشت


مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه 9 دسامبر 2020 تلاش‌ها برای ممانعت از طرح دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده جهت فروش جنگند‌ه‌های F35، پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها در جهان و همچنین پهپادهای نوع «ریپر» به امارات متحده عربی را ناکام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها در این رابطه پیش‌نویس دو لایحه ارائه شده به مجلس سنای آمریکا از کسب رای اکثریت ضروری در مجلس سنا که تحت کنترل حزب جمهوری‌خواهان است، ناکام ماند.

بنابراین مجلس سنای آمریکا با 50 رای موافق و 49 رای مخالف، طرح قرارداد فروش پهپادهای آمریکایی به امارات را به تصویب رساند.

همچنین رای گیری در مجلس سنای آمریکا به نفع پیشنهادی اجرایی صورت گرفت که تلاش‌ها برای تصویب پیش‌نویس قانونی برای مخالفت با قرارداد را متوقف کرد.

این در حالی است که میچ ماکونیل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا سه‌شنبه از قانون‌گذاران کشورش خواست تا علیه پیش‌نویس لایحه‌ای رای بدهند که تلاش می‌کند مانع از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به فروش تسلیحاتی به قیمت 23 میلیارد دلار به دولت امارات متحده عربی شود که از سوی ترامپ به عنوان «شریک مهم (آمریکا) در جنگ علیه تروریست‌ها» توصیف شده است.

ماکونیل در ادامه گفت که «بر مبنای واقعیت استراتژیک ضروری است که کنگره مانع از این قراردادهای فروش نشود».

شایان ذکر است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در 10 نوامبر گذشته به کنگره آمریکا ابلاغ کرد که با فروش جنگ‌افزارهای نظامی به امارات متحده عربی موافقت کرده که شامل جنگنده‌های F35 و همچنین بزرگترین قرارداد فروش پهپادهای آمریکا به یک کشور است.