۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

پمپئو شبه‌نظامیان وابسته به ایران را به حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد

 

در واکنش به حملات راکتی شامگاه یکشنبه 20 دسامبر 2020 به سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده دوشنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را به انجام آن حملات راکتی متهم کرده و خواستار مجازات‌شان شد.

این در حالی است که مناطق پیرامون سفارت ایالات متحده آمریکا در منطقه سبز بغداد هدف اصابت 8 فروند راکت کاتیوشا قرار گرفتند.

در همین راستا مایک پمپئو صبح دوشنبه در حسابش بر توئیتر نوشت:« یک بار دیگر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به طور آشکار و متهورانه با راکت مناطقی در بغداد را هدف قرار دادند که منجر به مجروح شدن تعدادی از غیرنظامیان عراقی شد.

پمپئو ضمن دعوت به ضرورت مجازات عاملان حمله به سفارت آمریکا گفت:« مردم عراق مستحق آنند تا مجازات این عاملان حمله راکتی را ببینند.

پمپئو ادامه داد که « باید همه این جنایت‌کاران خشونت‌طلب و فاسد از اقدامات‌شان در بر هم زدن ثبات خودداری کنند.

شایان ذکر است در حمله‌ای که شدیدترین از نوع خود توصیف شده، شامگاه یکشنبه 20 دسامبر 2020 سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفت و تعدادی راکت کاتیوشا به منطقه پیرامون سفارت اصابت کرد.

در پی این حمله، سخنگوی رسمی ارتش عراق گفت که «مافیای جنایت، شامگاه یکشنبه مجددا با حملات راکتی تاسیسات و منازل مسکونی غیرنظامی در منطقه سبز در بغداد را هدف قرار داد که منجر به وارد آمدن خسارت‌هایی به تعدادی از ساختمان‌های مسکونی، خودروها و ارعاب ساکنان این منطقه شده است.

سخنگوی رسمی ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت که این گونه اقدامات جنایتکارانه شهروندان و امنیت آنها را هدف قرار داده و به منظور کاستن از اعتبار کشور و ایجاد بی‌ثباتی انجام می‌شود.

منابع رسمی عراق هم وقوع این حمله و سقوط تعدادی راکت به منطقه سبز را تایید کرده و اعلام کردند که نیروهای امنیتی به منطقه اعزام شده تا تحقیقات خود را شروع کنند. در پی بسته شدن منطقه از سوی نیروی امنیتی و آغاز جستجوها، سکوی پرتاب این موشک‌ها پیدا شد.

منابع خبری گزارش کردند که سامانه‌های دفاعی سفارت آمریکا این حمله راکتی را ناکام کرد. این حمله همزمان با جلسه مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در منطقه سبز صورت گرفته است.

از سویی سفارت آمریکا در بغداد تاکید کرد که راکت‌های پرتاب شده منطقه سبز بغداد را هدف قرار داد که منجر به واکنش سامانه‌های دفاعی سفارت و وقوع خسارت‌های اندکی در مجتمع سفارت شده است اما مجروحیت یا تلفات انسانی در پی نداشته است.

سفارت آمریکا در بغداد همچنین افزود « گزارش‌هایی مبنی بر رسیدن خسارت‌هایی به مناطق مسکونی پیرامون سفارت و احتمال وقوع برخی مجروحیت‌ها در میان غیرنظامیان بی‌گناه عراقی به دست‌مان رسید».

سفارت آمریکا همچنین «این گونه حملات به تاسیسات دیپلماتیک را نقض قانون بین‌المللی و تعدی آشکار علیه حاکمیت دولت عراق» دانست و از همه رهبران سیاسی و مسئولان دولتی عراقی خواست تا گام‌هایی را برای جلوگیری از این گونه حملات و مجازات عاملان آن اتخاذ کنند.

این در حالی است که فرماندهی ستاد مرکزی آمریکا در خاورمیانه شامگاه یکشنبه 20 دسامبر 2020 و در پی اصابت چندین راکت کاتیوشا به پیرامون سفارت آمریکا در بغداد، به فرماندهی ارتش عراق ابلاغ کرد که واشنگتن چنانچه منافعش به خطر بیافتد، سکوت نخواهد کرد.

پمپئو شبه‌نظامیان وابسته به ایران را به حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد گزارش منابع «العربیه» ژنرال فرانک مکنزی رئیس فرماندهی ستاد مرکزی آمریکا در خاورمیانه شامگاه یکشنبه به سپهبد عبدالامیر یارالله رئیس ستاد ارتش عراق ابلاغ کرد که ایالات متحده در برابر هر گونه تهدیدی علیه منافعش سکوت نخواهد کرد.

ژنرال مکنزی در گفت‌وگو با مقام نظامی عراقی در بغداد تاکید کرد که ادامه حملات راکتی علیه سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق به این دلیل است که گروههای شبه‌نظامی وابسته به ایران هشدار‌های آمریکا را جدی نمی‌گیرند.

در همین راستا خبرگزاری فرانس پرس از ژنرال مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نقل کرد که گفته چنانچه ایران در اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس دست به حمله‌ای علیه منافع واشنگتن بزند، کشورش «آماده واکنش» است.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) همچنین خطاب به تعداد معدودی از خبرنگاران اظهار داشت که «ما آماده دفاع از خود، دوستان و هم‌پیمانانمان در منطقه هستیم و چنانچه ضرورت اقتضا کند آماده واکنش خواهیم بود».

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در تماسی تلفنی از مکانی نامعلوم در منطقه، افزود «می‌بینم که ما در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هر چه ایرانی‌ها و هم‌پیمانان‌شان تصمیم به انجام آن دارند ما آماده واکنش خواهیم بود».